T ele Atlas, een ontwikkelaar van digitale kaarten die in Gent nog 282 mensen in dienst heeft, stelde vorige week de publicatie van zijn jaarcijfers uit tot "uiterlijk eind april". Als reden gaf het Belgisch-Nederlandse bedrijf op dat het "momenteel bezig was de waardering van zijn Noord-Amerikaanse database te herzien". Sindsdien wordt er druk gespeculeerd over wat dat "herzien" wel mag betekenen.
...

T ele Atlas, een ontwikkelaar van digitale kaarten die in Gent nog 282 mensen in dienst heeft, stelde vorige week de publicatie van zijn jaarcijfers uit tot "uiterlijk eind april". Als reden gaf het Belgisch-Nederlandse bedrijf op dat het "momenteel bezig was de waardering van zijn Noord-Amerikaanse database te herzien". Sindsdien wordt er druk gespeculeerd over wat dat "herzien" wel mag betekenen. Digitale kaarten doen het dankzij de autonavigatiesystemen erg goed tegenwoordig. Marktleider NavigationTechnologies (zopas herdoopt tot Navteq) groeide vorig jaar met 38 % tot 242 miljoen euro omzet. De bedrijfswinst ging zelfs met een factor vijf omhoog, tot 56 miljoen euro. Navteq genereert nu tientallen miljoenen euro's aan cash, die het tijdelijk uitleent aan meerderheidsaandeelhouder Philips. Niet zo lang geleden was dat nog omgekeerd. Het illustreert het hefboomeffect van omzetstijgingen in deze branche, met zijn hoge vaste kosten. Datzelfde element speelt tegen Tele Atlas. De Gentenaren groeiden wel 21 % tot 21,5 miljoen euro in hun derde kwartaal, maar aanzienlijk trager dan Navteq (+59,1 % tot omgerekend 62,2 miljoen). Tele Atlas kromp in de VS. Navteq groeide er met 68,9 % en is daar nu groter dan heel Tele Atlas bij elkaar. De Amerikaanse markt is dus aan een inhaalbeweging begonnen, maar Tele Atlas profiteert er niet van. Het lijdt onder zijn veel te zwakke positie bij de fabrikanten van navigatiesystemen, waar VDO/Dayton ( Siemens) en Harman- Becker nog altijd Navteq als eerste keuze hebben. Tele Atlas' vaste partner Blaupunkt, een filiaal van aandeelhouder Bosch, heeft weinig navigatiebusiness in de VS. Tele Atlas moet het daar dus voorlopig hebben van achteraf ingebouwde navigatiesystemen ( retrofit, waarvoor het in januari een contract sloot met Pioneer wereldwijd) en - meer en meer - van navigatiesystemen in zakcomputers. Fortis Bank-analist Felix Oberdorfer gaf half februari nog een koersdoel van 6 euro en een koopadvies voor Tele Atlas. Hij vraagt geduld. "Contracten voor inbouw die vandaag worden gesloten hebben een lead time van misschien twee jaar. Nu teken je dus voor omzet in 2006," zegt Oberdorfer. Voor de aandeelhouders blijft het dus wachten. In het derde kwartaal verloor Tele Atlas door zijn activiteiten in de VS nog eens 8,6 miljoen euro cash op zijn gewone bedrijfsactiviteiten. Dankzij een kortetermijnlening van 4 miljoen euro bij de bank bleef er eind september nog 8,76 miljoen euro aan liquiditeiten over. De uitgaven voor de 1876 personeelsleden, op basis van de eerste negen maanden, kunnen berekend worden op 6,5 miljoen euro per maand, ook al gebeurt steeds meer werk in India. Verdere kostenverminderingen en afvloeiingen dringen zich op. De referentieaandeelhouders van Tele Atlas zijn Bosch en de Nederlandse holding IAM. "Begin vorig jaar beloofden ze om de cashflow-negatieve periode met een lopende kredietfaciliteit te overbruggen," zegt Oberdorfer. "Maar het is wel belangrijk dat het businessplan correct wordt uitgevoerd." Volgens Oberdorfer onderzoekt Tele Atlas nu echt alleen of er een waardevermindering op zijn Amerikaanse database moet worden geboekt. Dat heeft geen effect op de kasstroom. Dat er een fusie of joint venture op handen is met een Amerikaanse speler, gelooft hij niet. "Zoiets had drie, vier jaar geleden zin gehad, maar nu zijn er te veel overlappingen. Het zou een grote kapitaalvernietiging zijn," meent hij. Tele Atlas zelf noemt de fusiegeruchten "pure speculatie".B.L. B.L.Bij Tele Atlas dringen verdere kostenverminderingen en afvloeiingen zich op.