Auto's, huizen en appartementen, bruidsjurken, snuisterijen en stijlmeubelen: op grote houten borden wordt hier de passie tentoongespreid die mensen altijd al gehad hebben voor mooie en minder mooie zaken. "Iets meer dan een jaar geleden groeide bij één van mijn vrienden het idee voor een aankondigingsruimte," zegt Benoît Simar. "We hebben erover gepraat en hij heeft me kunnen overtuigen. We zijn dan op zoek gegaan naar een gelijkvloers met grote ramen, bij voorkeur gelegen op een drukbezochte plek."
...

Auto's, huizen en appartementen, bruidsjurken, snuisterijen en stijlmeubelen: op grote houten borden wordt hier de passie tentoongespreid die mensen altijd al gehad hebben voor mooie en minder mooie zaken. "Iets meer dan een jaar geleden groeide bij één van mijn vrienden het idee voor een aankondigingsruimte," zegt Benoît Simar. "We hebben erover gepraat en hij heeft me kunnen overtuigen. We zijn dan op zoek gegaan naar een gelijkvloers met grote ramen, bij voorkeur gelegen op een drukbezochte plek." Een beetje later werd Photo Annonce geboren in een ruim gebouw in één van de drukst bezochte straten van de Luikse binnenstad. "Om het eenvoudig te stellen: we fungeren als tussenpersoon tussen de beroeps en particulieren," legt zaakvoerder Simar uit. Zopas vierde hij de eerste verjaardag. "We bieden vastgoedagentschappen, garages en iedereen die iets te verkopen heeft, de mogelijkheid om een foto of illustratie van hun goederen in onze etalage te hangen." Dit biedt volgens hem een veel grotere zichtbaarheid dan in een huis-aan-huisblad, omdat elke aankondiging de grootte heeft van een A4-blad en voorzien is van een kleurenfoto. De prijs is overigens niet om van op te schrikken: 300 frank voor een aankondiging die een week lang aan de vitrine gekleefd wordt - en voor een onbepaalde periode moet 1000 frank worden neergeteld. "Voor dezelfde prijs wordt de aankondiging ook uitgehangen in één van de grootste winkelcentra van de regio en opgenomen op onze Internet-site." De 31-jarige Benoît Simar vertelt dat een klant op die manier al een auto heeft kunnen verkopen in Engeland en dat een ander zo huurders vond voor zijn appartementen in Spanje. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de meeste klanten van het eerste uur hun contract vernieuwd hebben, zegt hij.Tussen de 400 en 500 aankondigingen hangen op dit ogenblik broederlijk naast elkaar in een lange gang met houten panelen. "Het voordeel van dit type van handeldrijven is dat de kosten niet stijgen in functie van de omzet. Het volstaat nieuwe panelen aan te brengen om de nieuwe klanten van dienst te kunnen zijn," aldus Benoît Simar. Het geknutsel van de begindagen lijkt nu helemaal achter de rug, dankzij een doeltreffende computeruitrusting waarmee aankondigingen op maat kunnen worden afgeleverd. "Alles is mogelijk," merkt de Luikenaar op. "We scannen de foto's in, voegen er kleur, logo's en kadertjes aan toe. En dat alles zonder bijkomende kosten." Voor bezoekers die ervan overtuigd zijn dat ze de slag van hun leven kunnen slaan, is er op een paar meter van de toog zelfs een telefoon beschikbaar om vliegensvlug bepaalde transacties ter plekke te regelen.Zijn er uitbreidingsplannen? "Misschien komen er ooit wel nieuwe vestigingen in België. Maar zover zijn we nog niet. Er is een heleboel veranderd op een paar maanden tijd. We moeten de zaak nu absoluut eerst consolideren voor we verder kijken," besluit Benoît Simar.