Het terrein was eigendom van Agfa-Gevaert", vertelt Jan Van Schaeren, environmental manager bij Revive. "Vier jaar geleden zijn we om de tafel gaan zitten met Agfa. Die gesprekken hebben geleid tot de verkoop van de site en de ondertekening van het brownfieldconvenant in mei 2018. "
...

Het terrein was eigendom van Agfa-Gevaert", vertelt Jan Van Schaeren, environmental manager bij Revive. "Vier jaar geleden zijn we om de tafel gaan zitten met Agfa. Die gesprekken hebben geleid tot de verkoop van de site en de ondertekening van het brownfieldconvenant in mei 2018. " Bij een brownfieldherontwikkeling duiken volgens Jan Van Schaeren altijd verrassingen op en dat was hier niet anders. "Voor het onderhandelingsproces waren er al enkele bodemonderzoeken uitgevoerd. Daar werd niets gevonden waarover we ons zorgen moesten maken. Later vonden we bij een uitgebreider bodemonderzoek toch een zware olieverontreiniging, afkomstig van een Duitse vliegtuigfabriek die hier tijdens de Tweede Wereldoorlog oorlogsvliegtuigen herstelde. Agfa was daar niet van op de hoogte en heeft daardoor de status 'onschuldig bezit' gekregen. We hebben gepraat met OVAM en in het brownfieldconvenant is opgenomen dat OVAM en Revive die historische vervuiling samen zullen aanpakken." Het resultaat van die sanering is een gigantische put op de site. 35.000 ton vervuilde grond is afgevoerd. "In die put brengen we de ondergrondse parking onder", vervolgt Jan Van Schaeren. "Het is ook wel een beetje de kunst van brownfieldontwikkeling om zulke tegenslagen om te buigen in kansen." Iets verder op de site liggen ook twee grote puinhopen. "De ene hoop is mengpuin en de andere is betonpuin", duidt Isabelle Verhaert, de projectverantwoordelijk van Minerve. "Allemaal slooppuin van de oude gebouwen. We hebben dat puin bewust op de site verwerkt, zodat we het kunnen recupereren voor de funderingen van de wegen en de werfpistes. Op die manier sparen we veel vrachtwagenbewegingen uit. Eigenlijk is zo'n sloopwerf een klein recyclagefabriekje." De totale saneringskosten bedroegen 1,2 miljoen euro. In het voorjaar van 2020 begint Revive met de bouwwerken voor de nieuwe wijk, die zo'n 350 nieuwe wooneenheden zal tellen. Was dit project ook mogelijk geweest zonder brownfieldconvenant? "Dat is moeilijk te zeggen", antwoordt Jan Van Schaeren. "Maar het convenant gaf ons zeer vroeg de zekerheid dat de gemeente de herbestemming naar wonen ondersteunde. In zo'n convenant wordt de ontwikkelingsvisie afgestemd met alle betrokken partners. Zo versnel je het proces. Voor een herbestemming via een Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP) moet je toch al gauw rekenen op twee à drie jaar. Je kunt moeilijk tegen de verkoper zeggen: 'We zullen u over twee, drie jaar betalen, maar we weten het nog niet zeker'. " Het aanslepende Uplace-dossier - ook een brownfieldconvenant - toont evenwel aan dat het instrument geen absolute rechtszekerheid biedt. "Die finale zekerheid komt uiteindelijk toch van het RUP en het openbaar onderzoek", stelt Isabelle Verhaert. "Een brownfieldconvenant is vooral een engagement van de betrokken partijen."