TEGENDRAADSE RAUTENBACH

EN DE BELGEN?

Begin jaren ’90 nam Billy Rautenbach het stuur over van Wheels of Africa, het transportbedrijf dat kobalt en koper uit Zaïre exporteerde en ervoor zorgde dat in Katanga de potjes confituur en pakjes waspoeder geleidelijk veranderden van tweetalig Nederlands/Frans (Belgisch) naar Afrikaans/Engels (Zuid-Afrikaans). In 1992 verwierf de Rautenbach/Franco-groep de franchising van Volvo-trucs voor vijftien landen in zuidelijk Afrika. Het jaar daarop bouwde Rautenbach een assemblagefabriek in Botswana en verwierf de franchising voor Hyundai-personenwagens. Vorig jaar bouwde hij in Botswana een tweede autofabriek voor Hyundai. Sinds oktober 1998 heeft Rautenbach de exclusiviteit voor Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland voor de Volvo S40-modellen. De S40-wagens zullen uit zijn multimodale fabriek rollen, een investering van 80 miljoen dollar. Alle bedrijven zijn stuk voor stuk 100% eigen investeringen. In Botswana is Rautenbach de derde grootste werkgever, na de regering en Anglo American/De Beers.

Volvo, Hyundai en Wheels of Africa zijn de belangrijkste uit een brede waaier van financieel autonome eenheden. Het aandeelhouderschap is steeds 50/50-verdeeld tussen de Rautenbachs en Franco. Inmiddels is Rautenbach ook dealer van Chrysler. Daarbij komt nu Central Mining Group(Ridgepointe). Hij bezit een vloot privé-jets en helikopters.

Billy Rautenbach treedt steevast buiten de begane paden: de servicepunten van Volvo en Hyundai zijn 24 uur op 24 geopend. De klant is letterlijk koning, wordt opgehaald en weggebracht; elk jaar stromen 55.000 Zuid-Afrikanen toe naar de Hyundai-family day voor een ” braai” en drank op zijn kosten. Chauffeurs van Wheels of Africa krijgen extra bonussen meteen betaald bij aankomst.

Billy Rautenbach staat bekend als een inventief ondernemer en een doorduwer. “Weerstanden, daar kan hij mee om,” zegt een medewerker. Vraag is of hij die ook in Katanga de baas zal kunnen. De Belg George Forrest, “een kat met zeven levens”, wil Rautenbach liever uit, dan in de zandbak. Maar Rautenbach is ook verdeler van mijnuitrusting en zware mijnwerktuigen uit de Hyundai en Volvo-stal. Dat kan slecht nieuws zijn voor de traditionele Belgische toeleveraars van Gécamines, als Bia uit Overijse of Generale-dochter Chanic.

Voeg daarbij dat de risicoschuwe banken tegenwoordig in Afrika nog alleen over de brug komen voor asset based finance projects. De schroothoop van Gécamines kan hen niet bekoren, maar wel de fonkelnieuwe werktuigen en vrachtwagens die Rautenbach aanvoert. De Belgen zijn er niet gerust in. “Ze hadden zich misschien sneller kunnen bezinnen,” zegt een bankier in Johannesburg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content