Tegen deze zomer naar de beurs

Lieven Desmet Lieven Desmet is redacteur bij Trends.

Met prepressmachines geniet het West-Vlaamse Strobbe Graphics wereldfaam. En is het alweer Trends Gazellen Ambassadeur in de categorie middelgrote bedrijven.

Krantengroepen in 120 landen zorgen voor 80 % van de groepsomzet van Strobbe Graphics. Het resterende deel komt van de klassieke drukkerijmarkt. “Onze innovatie gekoppeld aan een snelle leveringstermijn zorgt voor het marktleiderschap,” legt bedrijfsleider Piet Depaepe uit. “De alliantie met Agfa-Gevaert is de kers op de taart.”

De West-Vlaamse producent van prepressmachines heeft een marktaandeel van zowat 60 %. Snelheid is cruciaal. “De leveranciers kunnen met moeite volgen en ook onze mensen draaien op hun topniveau.” Piet Depaepe heeft moeite om nieuwe medewerkers te vinden: “Ik zoek in de eerste plaats loyale mensen, met de juiste attitude. Ze moeten hands on zijn, de noodzakelijke knowhow brengen wij hen wel bij.”

Een grafisch drieluik

Guido Dumarey van moedergroep Punch International schat de groeipotentie van zijn grafische divisie zo sterk in, dat hij ze apart naar de beurs wil brengen. Samen met Xeikon (digitaal kleurdrukken) en BasysPrint ( computer to plate-technologie) vormt Strobbe Graphics de grafische poot die Graphic Solutions werd gedoopt. Die zorgt nu al voor zo’n 50 % van de groepsomzet van Punch.

Graphic Solutions moet tegen deze zomer noteren op de Londense Alternative Investment Market (AIM). De verzelfstandiging moet – naast het ophalen van “een substantieel bedrag” – ook voor een grotere transparantie zorgen voor de belegger, wat op zijn beurt moet leiden tot een objectievere waardering van de divisie. Strobbe neemt in die groep zowat 25 % van de omzet voor zijn rekening, terwijl Xeikon met 60 % afgetekend de motor van de divisie is. Een aandeel dat naar verwachting nog zal groeien.

Aan het hoofd komt de Nederlander Dick Tilanus, die zijn sporen verdiende bij Philips International. Een grote verandering voor Depaepe? “Niet echt, al is Dick Tilanus een behoedzamer man.” De samenwerking met Xeikon en BasysPrint ziet Depaepe als een logische stap: “De synergie ligt voor het grijpen. Zowel op commercieel vlak als op het niveau van de leveranciers. Maar vooral de gecombineerde knowhow is niet te onderschatten”, bezweert Depaepe.

De drukker op de hoek

Dat onderzoek en ontwikkeling een essentieel belang inneemt in de activiteiten van Strobbe, zal niemand verbazen. “We hebben ruim 20 medewerkers die dagelijks aan de slag zijn in de onderzoeksafdeling,” bevestigt Depaepe. Is de high end momenteel wat verzadigd, dan breekt de markt voor minder gesofisticeerde machines open. Zeg maar de drukker op de hoek van de straat. “We zijn in april 2004 gestart met de eerste producties van onze low budget-machines. Sinds september draait die lijn op volle toeren.”

Er valt ook wel eens een valse noot te horen binnen de muren van het flitsende bedrijfsgebouw. De overname in 2001 van Advantra, de Ieperse leverancier van draadloze modules, weegt nog altijd op de resultaten. Al drie jaar op rij heeft de revisor een opmerking over de boekwaarde die Punch aan Advantra toekent. “De afwaardering van de stocks ( nvdr – voor 10,8 miljoen euro) drukt de resultaten van Strobbe,” geeft Depaepe toe. Maar hij maakt zich geen zorgen: “Onze operationele winst is zeer degelijk.”

Lieven desmet

“De alliantie met Agfa-Gevaert is de kers op de taart.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content