Tegen de stroom in

De Belg Alain Visser kwam met het idee, toen hij nog vice president voor marketing en sales bij Volvo was: een efficiënte en vooral wendbare huurformule voor auto’s. Geen klassiek leasecontract, maar een overeenkomst die maandelijks opzegbaar is. Met bovendien de mogelijkheid om de auto door te verhuren, op heel tijdelijke basis, aan andere consumenten die de app van Lynk&Co op hun smartphone hebben, waarmee dan een autodeelformule ontstaat.

Het was geen makkelijk concept om verkocht te krijgen bij de Chinese bazen van de Geely-groep, de eigenaar van Volvo. Met zijn nieuwe concept rijdt Visser tegen de stroom in: hij stelde zijn bazen in wezen voor om minder auto’s te bouwen – precies het omgekeerde van het klassieke businessmodel in de autowereld. Maar het lukte, en ondertussen tekenden al meer dan 30.000 huurders een contract. Een succesvolle start, want Lync&Co rekende op 9.500 verhuurde auto’s tegen eind 2021. Het is trouwens vooral de huurformule die aanslaat, want amper iets minder dan drie op de tien klanten maken gebruik van de mogelijkheid om de auto te kopen.

Volgend jaar komt er een volledig elektrisch model bij, maar voorlopig biedt Lynk&Co op die manier maar één model aan: de 01, een plugin-hybride die een benzinemotor combineert met een elektromotor. Kiezen uit een optielijst hoeft niet, want er is maar één – heel volledig uitgeruste – versie van de 01, die te krijgen is in het blauw of het zwart.

Technisch heeft de Lynk&Co geen geheimen voor ons: hij is gebouwd op hetzelfde platform als de XC40 van het zustermerk Volvo en neemt er ook de motor van over. Hier wordt de elektromotor wel gekoppeld aan een zwaardere batterij, zodat Lynk&Co een elektrische autonomie van 70 kilometer kan beloven – reken in reële omstandigheden op een best wel degelijke 60 kilometer. Het interieur zit vol gerecycleerde materialen, maar haalt een uitstekende afwerkingskwaliteit. Achterin vonden we weelderig veel beenruimte voor een compacte SUV. Onderweg laat de 01 snel voelen dat hij geen sportieve auto is als je hem driest langs een rotonde stuurt. Maar dat hoeft ook niet. Het heel comfortabele rijgevoel voor de inzittenden onderstreept zijn roeping als gezinswagen.

Lynk&Co 01

Motor: 3 cilinder turbobenzine, 1.477 cc, elektromotor, 261 pk, 425 Nm

Batterij: 17,6 kWh

Prestaties:

Top: 210 km/u

0-100 km/u in 8 sec.

Norm: 1,2 liter

Elektr. autonomie: 70 km

CO2: 27 gr/km

Instapprijs: 42.000 euro of 500 euro per maand

+ Rijcomfort

– Geen dealers (alles online)

3 X Lynk&Co 01

1. De huurprijs voor de 01 bedraagt 500 euro en is all-in, met uitzondering van brandstof en verkeersboetes. Het contract is elke maand opzegbaar.

2. Via de app van Lynk&Co kunt u de auto aanbieden voor onderverhuur. Een voorbeeld: u komt om 8 uur aan op kantoor en weet dat u om 18 uur pas weer vertrekt. Daartussen kunt u de 01 aanbieden voor een prijs die u bepaalt. De huurder krijgt dan een code op zijn smartphone waarmee hij de auto kan openen en starten, zolang de onderverhuur loopt. U bent vrij om de prijs voor de onderverhuur te bepalen, maar Lynk&Co volgt het wel allemaal op, tot het brandstofverbruik toe, om een correcte afrekening te garanderen.

3. Dat Lynk&Co een nieuwe autocultuur in het leven wilde roepen, blijkt ook uit de afwezigheid van dealers. Is een onderhoudsbeurt nodig, dan wordt de auto door een medewerker opgehaald. Die gaat ermee naar een Volvo-dealer en brengt de auto terug. Zijn er geen dealerships van het merk, dan zijn er zogenoemde clubs: plaatsen waar leden of zelfs niet-leden van de Lynk&Co-familie heen kunnen voor een glas of een meeting in een omgeving die heel relax is – met allerlei gimmicks. Zo hangen in de club in Goteborg schermen voor de ingang van de toiletten waarop je het interieur van elk toilet ziet. Of liever: denkt te zien. Meer dan een foto van dat lege interieur is het niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content