Het nieuwe overslagmagazijn van Dachser op de Schoondonkweg in Willebroek staat te blinken in de winterzon. De gele laadbakken aan de poorten matchen prima met de blauwe voorgevel van het pand. Het distributiecentrum, een project van de vastgoedgroep Montea in samenwerking met MG Real Estate, is sinds september 2014 operationeel. Er werken een honderdtal mensen. Aat van der Meer (53), algemeen directeur van Dachser Benelux, leidt ons rond.
...

Het nieuwe overslagmagazijn van Dachser op de Schoondonkweg in Willebroek staat te blinken in de winterzon. De gele laadbakken aan de poorten matchen prima met de blauwe voorgevel van het pand. Het distributiecentrum, een project van de vastgoedgroep Montea in samenwerking met MG Real Estate, is sinds september 2014 operationeel. Er werken een honderdtal mensen. Aat van der Meer (53), algemeen directeur van Dachser Benelux, leidt ons rond. "We beschikken hier over een crossdockloods van 6800 vierkante meter met 68 poorten en 2300 vierkante meter kantoorruimte", vertelt Van der Meer. "Dit is de eerste fase van het project. Binnen vijf jaar moet er nog eens 3000 vierkante meter magazijnruimte bijgebouwd zijn." Groeien is de ambitie van de Duitse logistieke groep. Het familiebedrijf is in drie generaties een internationale speler geworden die in 2014 bijna 74 miljoen zendingen vervoerde, goed voor een bruto-omzet van 5,3 miljard euro. Dachser heeft 25.000 medewerkers in dienst op 437 vestigingen. De groep wordt geleid door Bernhard Simon, kleinzoon van oprichter Thomas Dachser. In België is Dachser actief sinds 1975. "Met de overname van de Franse transportgroep Graveleau in 1999 werd Moeskroen onze grootste Belgische vestiging", zegt Aat van der Meer. Op de site in Moeskroen biedt Dachser werk aan 180 mensen. "We hebben er een overslagplatform van 9000 vierkante meter met 71 poorten. Vorig jaar hebben we het magazijn uitgebreid met 2000 vierkante meter ruimte en 22 poorten." Willebroek en Moeskroen fungeren als lokale hubs voor Europees wegtransport. "We zijn gespecialiseerd in groepage van palletten. We vervoeren geen individuele pakketten, maar als die dozen op een pallet gezet worden, komen wij in beeld", duidt Van der Meer. Op de Europese markt is Dachser de marktleider in groepage van palletvervoer, de kernactiviteit van de groep. Naast het wegtransport is Dachser in België ook actief in lucht- en zeevracht en als logistiekedienst-verlener voor Dawn Foods in Manage. Dachser België realiseerde in 2014 met 300 werknemers een omzet van 81,9 miljoen euro. De logistieke groep vervoerde bijna een miljoen zendingen in ons land, goed voor 463 ton vracht. Aat van der Meer, een logistieker in hart en nieren en zoon van een transportondernemer, begon tien jaar geleden bij Dachser in Nederland. Gaandeweg kreeg hij er de Belgische en Luxemburgse markt bij. "Elke vestiging van Dachser moet je zien als een onderdeel van ons Europees netwerk. De filialen zijn verantwoordelijk voor een gebied. We halen palletten op bij verschillende klanten, groeperen die volgens de bestemming en de volgende dag leveren we in heel Europa. De kunst is zo veel mogelijk volume vanuit je vestiging te consolideren en vervolgens zo veel mogelijk directe internationale verbindingen op te zetten", weet Van der Meer. Vanuit de twee Belgische hubs zijn er dagelijks zo'n honderd vertrekken. Duitsland is de grootste markt, gevolgd door Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Scandinavië en Ierland. Met de overname van het Spaanse transportbedrijf Azkar wordt ook meer en meer naar Spanje en Portugal gereden. De fijnmazige opbouw van het internationale netwerk is de ruggengraat van de groepagebusiness. Neem het traject Willebroek-München, 800 kilometer. "Dat kan je heen en terug niet bolwerken met één chauffeur. Wat doen wij? We sturen een chauffeur van München richting Willebroek en een van Willebroek naar München. In het midden van het traject komen die twee mekaar tegen en ze wisselen hun laadbakken. De ene bestuurder keert terug naar München met de Belgische lading en de andere rijdt naar Willebroek met de Duitse vracht", legt Van der Meer uit. Dat is volgens hem slimme logistiek. "We proberen het rollend materiaal zo efficiënt mogelijk in te zetten. In heel het Dachser-netwerk hebben we de afspraak dat al wat voor vijf uur 's morgens in het magazijn aanwezig is, dezelfde werkdag nog bij de klant kan worden geleverd." Aangezien het om palletgoederen gaat, vervoert Dachser vooral voor de b2b-markt, maar de transportgroep laat het consumentensegment niet links liggen. "We hebben ook een b2c-product, al is consumenten beleveren ingewikkelder dan bedrijven. Een pallet met een wasmachine erop kan je niet even bij de buren afzetten. Daar moeten afspraken voor gemaakt worden. Het is een groeimarkt waar we nu ook in actief zijn met avond- en weekendleveringen", zegt Aat van der Meer. "De markten verschuiven en het stukje b2c wordt groter. Vandaag is dat nog maar 1 à 2 procent van ons volume, maar het is in ontwikkeling. We bieden deze service aan omdat we weten dat dit segment zal groeien." En groeien doet de Belgische tak van Dachser. De jongste drie jaar ging de groei telkens gepaard met stevige winstcijfers. Ook voor 2015 zal dat het geval zijn. "De economie trekt aan, onze bestaande klanten doen meer en als je nieuwe klanten kan aantrekken, zorgt dat meteen voor groei", zegt Van der Meer. "Al zijn de marges in onze sector heel klein. Dat is zo voor grote en kleine transportbedrijven. Wij maken het verschil met de beladingsgraad van onze vrachtwagens. Al onze trucks zijn 90 tot 95 procent gevuld. Daar halen we de winst uit. Zeker op langere afstanden hebben we nauwelijks nog beschikbare ruimte. We doen heel veel bestemmingen aan, kunnen grote volumes verwerken, dat scheelt enorm veel tijd en geld. Onze trailers zijn bijvoorbeeld uitgerust met een dubbele laadvloer. Zo kunnen we twee palletniveaus in een vrachtwagen laden." Dachser doet niet alles zelf. De internationale en nationale transporten worden uitbesteed aan transporteurs die in onderaanneming voor de Duitse groep werken. "In Moeskroen hebben we nog een dertigtal eigen chauffeurs. Dat is historisch gegroeid door de overname van Graveleau. We willen het zo houden om de kennis van de transportmarkt ook in huis te hebben. Die combinatie hoeft niet slecht te zijn", vindt Aat van der Meer. Hij ziet nog voldoende opportuniteiten in de markt om verder te groeien. "De crisis heeft ook voor een verschuiving in de business gezorgd. Vroeger ging het om volle ladingen met dertig palletten. Vandaag denken klanten twee keer na. Die bestellingen moeten op voorhand betaald worden en ze moeten al die goederen ook verkocht krijgen. Je ziet een verschuiving naar kleinere volumes, bedrijven houden minder voorraad aan. Er worden vijf of tien palletten besteld in plaats van een hele vrachtwagen en wij kunnen al die kleinere volumes dan weer slim groeperen en consolideren. Dat is onze business." De kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zal Dachsers groeiambitie niet temperen. "Die heffing zal worden doorberekend aan onze klanten, alleen de manier waarop is nog moeilijk in te schatten. Het blijft met centen werken, de marges zijn echt flinterdun. We ervaren wel begrip bij de klanten en uiteindelijk zal de consument die belasting betalen. Ik hoop dat de regeringen er goede dingen mee doen voor de mobiliteit. Het Antwerpse havengebied is al jaren een discussie. Daar moet nu echt iets gebeuren", stelt Aat van der Meer. Uitbreiding van het Dachser-netwerk in België zal in eerste instantie in Wallonië gebeuren. Het oostelijke deel van ons land wordt nu vanuit Alsdorf in Duitsland en Grevenmacher in Luxemburg beleverd. "Binnen vier à vijf jaar zullen we een derde overslagmagazijn in België openen. Die nieuwe vestiging moet onze filialen in Willebroek, Moeskroen, Luxemburg en Alsdorf ontlasten. We bereiden die groei nu voor. Op het moment dat je denkt dat je capaciteit te klein wordt en dat je moet uitbreiden, ben je eigenlijk al te laat. We zijn daar nu al mee bezig. We werken voor een familiebedrijf, dus we kijken vijf à tien jaar vooruit", besluit Van der Meer. Kurt De Cat, fotografie Thomas De Boever"Uiteindelijk zal de con-sument de kilometerheffing betalen. Ik hoop dat de regeringen er goede dingen mee doen voor de mobiliteit"