Koffie is hot. Steeds meer horecazaken maken van hun gevarieerde koffiekaart hun visitekaartje. Bijna drie op de vier in de horeca bestelde koffies zijn nu al melkkoffies zoals cappuccino en latte macchiato, maar ook chocolade- en andere gecombineerde dranken groeien stilaan uit tot ware signature drinks. "De bereiding van zulke koffies en het bijhorende melkschuim vraagt heel wat stielkennis", weet Jan Adriaens, de CEO van Schuilenburg. "De klanten worden veeleisender en verwachten - terecht - dat hun kopje perfect bereid en geserveerd wordt. Voor koffiebars en -ketens is dat een grote uitdaging, want de opleiding tot barista kost niet alleen veel geld, er kruipt ook veel tijd in om de stiel onder de knie te krijgen."
...

Koffie is hot. Steeds meer horecazaken maken van hun gevarieerde koffiekaart hun visitekaartje. Bijna drie op de vier in de horeca bestelde koffies zijn nu al melkkoffies zoals cappuccino en latte macchiato, maar ook chocolade- en andere gecombineerde dranken groeien stilaan uit tot ware signature drinks. "De bereiding van zulke koffies en het bijhorende melkschuim vraagt heel wat stielkennis", weet Jan Adriaens, de CEO van Schuilenburg. "De klanten worden veeleisender en verwachten - terecht - dat hun kopje perfect bereid en geserveerd wordt. Voor koffiebars en -ketens is dat een grote uitdaging, want de opleiding tot barista kost niet alleen veel geld, er kruipt ook veel tijd in om de stiel onder de knie te krijgen." Schuilenburg ontwikkelde met O2 Perfect Foam een innovatieve opschuimmachine die verschillende types drank herkent en automatisch de bijbehorende receptuur opstart. "Er zijn wel volautomatische machines op de markt, maar die kun je slechts voor een beperkt aantal combinaties gebruiken. Bovendien is het verschil met het authentieke, manuele proces van opschuimen immens groot. Daarom ontwikkelden wij een machine die alle handelingen van de barista minutieus nabootst. Ons toestel maakt het mogelijk zonder bediening melk en andere dranken door middel van smart jugs op te schuimen en dat altijd met de juiste dikte, temperatuur en hoeveelheid. Op die manier kan de horecazaak een constante kwaliteit leveren, terwijl de barista heel wat tijd wint. De bediening is zo eenvoudig dat ook een jobstudent er meteen mee aan de slag kan. Daarmee bieden we een oplossing voor een acuut probleem in de sector." Voor de uitvinding vroeg Jan Adriaens een patent aan. In de eerste plaats voor de eurozone, maar zijn ambitie is nog een pak groter. "Bij mijn weten is er nog niets dergelijks op de wereldmarkt. We kijken dan ook verder dan Europa, al moeten we natuurlijk rekening houden met de technische normen, die wereldwijd verschillen", legt Adriaens uit. "Klanten zijn in de eerste plaats grote en kleine koffieketens, maar ook zelfstandige koffiebars. Ten slotte zien we ook wel potentieel in de hotelsector en krijgen we ook van restaurants de vraag recepten te innoveren." Decennialang profileerde Schuilenburg zich als een groothandel in machines. Met de ontwikkeling en de productie van een eigen toestel speelt het bedrijf nu een andere rol, die van fabrikant. Daarom besliste Jan Adriaens de nieuwe activiteit onder te brengen in een aparte vennootschap. "O2 Perfect Foam is nog maar een eerste realisatie. We broeden op tal van andere ideeën, maar het is nog te vroeg om daarover te praten", zegt hij een beetje mysterieus. De exacte oprichtingsdatum is niet bekend, maar het staat wel vast dat Schuilenburg al zeker 150 jaar bestaat. Het bedrijf begon in het Nederlandse Arnhem als een verdeler van koffiebranders en -molens van Duitse machineconstructeurs. Later kwam er een bijhuis in Brussel, dat uiteindelijk het moederbedrijf zou overleven. In de loop der jaren veranderde het bedrijf enkele keren van eigenaar. Bij de vierde gelegenheid kwam Schuilenburg in handen van de Hammenaar Jan Adriaens. De industrieel en handelsingenieur had een eerste werkervaring achter de rug bij Philips, maar droomde al langer van een eigen zaak. "Voordien had ik al een paar businessplannen opgesteld, onder andere voor een navigatiesysteem. Maar ondernemen vergt niet alleen een goed idee, ook het moment moet juist zijn. Door Schuilenburg over te nemen, koos ik voor een bedrijf met een trackrecord, wat toch minder risicovol was", vertelt Jan Adriaens. Hij verhuisde het bedrijf naar Dendermonde en ging op zoek naar extra activiteiten om de werkzekerheid van zijn mensen te garanderen. Zo reviseert Schuilenburg oude koffiebranders en -molens. "We kopen oude machines, knappen ze op en voegen de moderne technologie toe. Sommige branders zijn meer dan vijftig jaar oud, maar omdat alles uit gietijzer gemaakt is, zijn ze onverwoestbaar. Er is wereldwijd veel vraag naar die gereviseerde machines. Wij voeren ze uit tot in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland." Schuilenburg investeerde in een eigen trainingscentrum, waar de klanten in optimale omstandigheden kennis kunnen maken met allerlei machines om alle facetten van het koffieproces onder de knie te krijgen."We werken onder andere samen met Syntra, dat hier regelmatig te gast is en in onze Coffee Campus opleidingen organiseert", zegt Jan Adriaens. "Voor ons is dat een interessante formule omdat we veel feedback krijgen van de cursisten. Op die manier is overigens ook het idee ontstaan O2 Perfect Foam te ontwikkelen." Vroeger had elk dorp niet alleen een eigen brouwerij, maar ook een eigen koffiebranderij. Die zijn uit het straatbeeld verdwenen. Maar sinds kort zijn zowel de brouwerijen als de koffiebranderijen opnieuw aan een opmars bezig. Een goede zaak voor Schuilenburg, dat een belangrijke speler is in de kleine niche van de koffiebranderijen. Maar het bedrijf is ook nog in andere sectoren actief. "Vooral in de markt van de droge bulkgoederen", preciseert Jan Adriaens. "Zo verdelen en installeren we verpakkings- en etiketteermachines voor bijvoorbeeld suiker, droge gist, maar ook verf. Daarnaast doen we in procesapparatuur voor verticaal transport, fijnmalen en wegen van drogebulkgoederen. Schuilenburg is een familiebedrijf met negentien medewerkers. Ingrid Bogaert, de vrouw van Jan Adriaens, gaf haar baan als juriste in de verzekeringssector op en staat nu naast haar man aan het roer. Ze is het aanspreekpunt voor alles wat met espressomachines en koffiespeciaalzaken te maken heeft, terwijl Jan Adriaens zich vooral over de koffiebranders en -molens ontfermt. Hun kinderen Frédéric, Stephanie en Matthias hebben intussen allemaal hogere studies aangevat, maar het is nog niet duidelijk of ze in de voetsporen van hun ouders zullen treden. "De kinderen mogen doen wat ze graag willen. Hebben ze zin om in het bedrijf te komen, dan kan dat. Al vinden we het wel heel belangrijk dat ze eerst elders ervaring opdoen", benadrukt Ingrid Bogaert. Dirk Van Thuyne, fotografie Emy Elleboog"We broeden op tal van andere ideeën, maar het is nog te vroeg om daarover te praten"- Jan Adriaens