De bedrijfsmotor van Baloise Insurance draait op volle toeren. De verzekeraar, ontstaan in 2013 uit de fusie van Mercator, Nateus en Avero, stevent dit jaar op een recordwinst af. Vooral in de tak leven gaat het hard. Baloise zette in de eerste zes maanden van 2018 een groei van 20,3 procent neer, terwijl de markt met 10,2 procent steeg. "Sommige verzekeraars hebben de voorbije jaren de verkoop van bepaalde levensverzekeringen stopgezet", verklaart Henk Janssen, de CEO van Baloise Insurance. "Dat heeft ons geholpen."
...

De bedrijfsmotor van Baloise Insurance draait op volle toeren. De verzekeraar, ontstaan in 2013 uit de fusie van Mercator, Nateus en Avero, stevent dit jaar op een recordwinst af. Vooral in de tak leven gaat het hard. Baloise zette in de eerste zes maanden van 2018 een groei van 20,3 procent neer, terwijl de markt met 10,2 procent steeg. "Sommige verzekeraars hebben de voorbije jaren de verkoop van bepaalde levensverzekeringen stopgezet", verklaart Henk Janssen, de CEO van Baloise Insurance. "Dat heeft ons geholpen." Dat verzekeraars afhaakten, had te maken met de lage rente. Zij dreigden forse verliezen te incasseren op hun tak21-levensverzekeringen, die een gewaarborgde rente garanderen. "Daar hebben wij geen last van", reageert Janssen. "Onze solvabiliteit is uitstekend. We hebben een A+ rating van S&P, waarmee Baloise de hoogste rating in de Belgische verzekeringsmarkt heeft. Daardoor kunnen we ons iets meer permitteren. En we hebben ervoor gezorgd dat de activa en de verplichtingen netjes op elkaar afgestemd zijn. Het renterisico is voor ons bijna verwaarloosbaar." Baloise Insurance heeft in levensverzekeringen vooral hybride producten, waarmee de klant en de makelaar een combinatie kunnen maken van tak21- en tak23-producten. Bij die laatste is de opbrengst gekoppeld aan een beleggingsfonds. "De sterkste groei noteren we in de investeringsverzekeringen, zoals tak23 en in de pensioenproducten", zegt Janssen. "In tak23 stegen de premie-inkomsten in de eerste jaarhelft met 50 procent." De omzet van Baloise Insurance nam in de eerste zes maanden van 2018 met 9,3 procent toe. Ook in schadeverzekeringen groeit de onderneming bijna twee keer sneller dan de markt. Ondanks de voorjaarsstormen bedraagt de verhouding schadeclaims/premie-inkomsten ( combined ratio) amper 94,4 procent. De bedrijfswinst kwam na zes maanden op 117 miljoen euro uit, meer dan het dubbele dan vorig jaar. Janssen schrijft het succes van Baloise toe aan wat hij de human touch noemt. "We hechten veel belang aan de veiligheid en het comfort van onze klanten. Daarom werken we samen met zelfstandige makelaars, die heel dicht bij de klant staan. Ook de tevredenheid van de eigen medewerkers krijgt veel aandacht. Zij geven elke dag het beste van zichzelf. We zijn dan ook heel blij met de prijs die we net van het hr-adviesbureau Korn Ferry Hay gekregen hebben omdat we behoren tot de top drie van Belgische werkgever met de hoogste werknemerstevredenheid." Dat de digitalisering met rasse schreden vordert, ontkent de CEO van Baloise Insurance niet, maar de menselijke benadering werkt volgens hem onderscheidend. "Ik zeg altijd: Google komt niet naar de begrafenis van je vader, onze makelaar doet dat wel. 'Digitaal waar het kan, menselijk waar het moet', zo kun je onze strategie omschrijven. De digitalisering is voor Baloise in de eerste plaats een instrument om de bedrijfsvoering efficiënter te maken. Terwijl onze omzet stijgt, daalt het aantal personeelsleden. En we ondersteunen de makelaars in de digitalisering van hun dienstverlening." Niettemin besteedt Baloise veel aandacht aan technologische vernieuwingen. "Technologie verandert de wereld en zal dus ook leiden tot nieuwe verzekeringsproducten", beseft Janssen. "Daarom investeren we fors in innoverende projecten in gezondheid en mobiliteit. De bedoeling is erbij te zijn als een ecosysteem gevormd wordt en te leren wat de gevolgen voor een verzekeraar zijn." Zo kocht Baloise Insurance belangen in de start-up Mobly en in Drivolution, die beide werken aan een betere mobiliteit en een veiliger rijgedrag. DrivOlution helpt transportbedrijven en organisaties met een grote vloot bedrijfswagens bij het analyseren en aanpassen van het rijgedrag van hun werknemers. Baloise Insurance werkte ook mee aan de lancering van de eerste zelfrijdende shuttle op de openbare weg. Die werd begin september, op initiatief van Vias Institute, in Han-sur-Lesse in gebruik genomen. Janssen: "We zijn trots dat Baloise, samen met de makelaar Marsh, het eerste zelfrijdende voertuig in dit land verzekert. De komst van zulke voertuigen zal leiden tot een andere benadering van verkeersveiligheid, waardoor nieuwe verzekeringsoplossingen zich opdringen." Als eerste in ons land zal Baloise ook het transport van medicatie en bloedstalen via drones verzekeren. De maatschappij sloot daartoe een partnership met Helicus, dat via het platform Helicus Aero Initiative (HAI) medisch dronetransport wil regelen. "Door de files verliezen de koeriers te veel tijd als ze van het ene naar het andere ziekenhuis rijden", zegt Janssen. "HAI wil medisch transport per drone mogelijk maken. Belgische bedrijven als Belgocontrol, Unifly, Sabca en NSX stapten al mee in het project. We willen volgend jaar testvluchten uitvoeren boven Antwerpen." "We willen bijdragen tot de ontwikkeling van een dienst waar de maatschappij iets aan heeft", zegt Janssen. "Medisch transport heeft een specifieke risico-analyse en verzekeringsproduct nodig. We willen Helicus helpen de ontwikkelings-, test- en operationele activiteiten in de meest veilige omstandigheden te kunnen uitvoeren. Tegelijk verwerft Baloise kennis in de civiele Europese dronemarkt, die volgens de Europese Commissie over tien jaar al 15 miljard euro groot kan zijn."