Hotels kijken verdeeld aan tegen nieuwe vormen van technologie.
...

Hotels kijken verdeeld aan tegen nieuwe vormen van technologie.Het hotelwezen omarmt de nieuwe technologie maar om twee mogelijke redenen : méér winst of minder kosten. Veel infrastructuur op een hotelkamer die strikt buiten het bed, de tv of de badkamer valt, wordt beschouwd als een potentiële bron van rendement. Zo krijgen klanten tegenwoordig niet alleen een factuur voorgeschoteld voor de telefoon of de minibar, maar ook voor doodgewone diensten. Zo zag een collega onlangs in de Amsterdamse Hilton 15 gulden op zijn rekening verschijnen voor het afleveren van een fax. Kosten besparen door technologie kan onder meer door automatische, rechtstreekse boeking. Meer en meer hotels openen een website op Internet, waar de klant kan reserveren. Enerzijds kunnen daardoor alle elektronische reserveringen gegroepeerd worden behandeld (weinig administratieve kosten), anderzijds houdt het hotel de commissie die anders naar de reisagent ging. Probleem hier is weliswaar dat zakenreizigers vooralsnog niet erg geneigd zijn elektronisch te boeken. Dit concept is vooral populair bij rugzaktoeristen, die urenlang kunnen surfen op Internet op zoek naar de goedkoopste aanbieding. Tweede domein waar de technologie opduikt : de algemene hotelinfrastructuur. Nu al bestaan er gesofisticeerde, computergestuurde systemen waardoor licht, radio, tv en airconditioning op alle kamers centraal kunnen worden geregeld. Sensoren merken bijvoorbeeld op dat er zich niemand in kamer 912 bevindt, hoewel de tv speelt en de verlichting aan staat. Zoiets kan automatisch worden bijgestuurd, zonder dat er iemand van het personeel op de kamer komt.De technologie slaat ten slotte ook nog toe op een derde terrein : faciliteiten voor de zakenreiziger. Een aantal hotels geeft hen bij het inchecken een eigen, rechtstreeks telefoon- en/of faxnummer. Elders kan een gast op elk gewenst ogenblik zijn lopende rekening nakijken op het tv-scherm. Zelfs betalen via het televisietoestel is mogelijk. Al moet er aan de balie meestal toch nog een gedrukte versie van de rekening worden opgevist.Voorts dringen stilaan overal speciale pc- en modemaansluitingen door. Of zelfs pc's met Internet-connecties. Zakenhotels hinken hier enigszins achterop, en dat om twee redenen. Ten eerste vergt dit zware investeringen, die ook nog eens snel moeten worden afgeschreven (wegens snelle veroudering van technologie). Ten tweede zijn veel zakenlui helemaal niet geïnteresseerd in die blitse toestanden. Zij zien hun hotelkamer als een toevluchtsoord tussen hectische vergaderingen, reizen met jetlag en een overvolle agenda. Voor hen dus liever geen Internet op de kamer.MARK VRIJENS Technologie in de hotelkamer Een zware investering die niet altijd wordt geapprecieerd.