De CX-7, de cross-over van Mazda, is al een tijdje op de markt. Twee jaar, om precies te zijn. Maar je zag hem hier maar zelden door het landschap schuifelen, omdat hij alleen maar met een benzinemotor te krijgen was. Een 2.3 turbo die niet alleen wat gulzig uit de hoek durfde te komen, maar ook helemaal niet meer past in 's lands autogewoonten. België is en blijft immers een dieselland.
...

De CX-7, de cross-over van Mazda, is al een tijdje op de markt. Twee jaar, om precies te zijn. Maar je zag hem hier maar zelden door het landschap schuifelen, omdat hij alleen maar met een benzinemotor te krijgen was. Een 2.3 turbo die niet alleen wat gulzig uit de hoek durfde te komen, maar ook helemaal niet meer past in 's lands autogewoonten. België is en blijft immers een dieselland. Die leemte is intussen ingevuld, want de CX-7 is nu ook te krijgen met de uitstekende 2.2 turbodiesel van het huis. Al een hele stap vooruit, maar helaas alweer geen schot in de roos. En dan hebben we het over de economische penetratiekracht van deze configuratie. In de hopeloos oubollige Belgische autofiscaliteit worden verkeersbelasting en BIV (de eenmalige belasting op inverkeerstelling bij aankoop van de auto) immers nog altijd berekend op basis van fiscale pk's (en dus cilinderinhoud) en motorvermogen. Ook als je met een motor van 2,2 liter een gunstiger verhouding prestaties/verbruik kunt halen dan met een kleinere tweeliter. Zonde is dat. De 2.2 turbodiesel van Mazda is immers een van de beste diesels die je tegenwoordig vindt in dit segment. Krachtig en tegelijk zuinig, zoals we ondervonden tijdens onze test, want zowel in trekkracht (een maximaal koppel van 400 newtonmeter) als rechtuit op de autoweg straalt deze CX-7 een rustgevende kracht en veiligheid uit. Hooguit stoorde hij ons wat met zijn brullerige aard bij koud starten 's ochtends, maar onderweg verdwijnt dat zodra de motor op bedrijfstemperatuur is. Het rijgedrag bevestigt de hang naar comfort van deze cross-over (zo hoor je een kruising van SUV en terreinwagen te benoemen): heel stabiel en rustgevend, uitstekende weglegging en zelfs handzaam in bochten, voor wat uiteindelijk toch een relatief 'hoge' auto is, maar dan ook weer niet meteen sportief. En als het wegdek tricky wordt, dan schakelt de vierwielaandrijving helemaal in - in normale omstandigheden trekken vooral de voorwielen. Tegenvallers waren de lederen stoelen in de versie die we meekregen, omdat ze de rug te weinig zijdelingse steun bieden. Maar voorts is de zithouding perfect, met een versnellingspook die op de perfecte positie zit. Motor: 2.2 turbodiesel 173 pk (127 kW), max. koppel van 400 Nm Prestaties: 11,3 sec. van 0 naar 100 km/u, top 200 km/u Testverbruik: 8,5 liter/100 km CO2-uitstoot: 199 gr/km (bij normverbruik) Instapprijs: 31.900 euro Jo Bossuyt