De vrij onopvallende Nissan Almera GTi is een sportieve auto, die flitsende prestaties en een uitstekende wegligging koppelt aan ruimte en comfort.
...

De vrij onopvallende Nissan Almera GTi is een sportieve auto, die flitsende prestaties en een uitstekende wegligging koppelt aan ruimte en comfort. De verkoop van de Nissan Almera, de opvolger van de Sunny, is op kruissnelheid gekomen : het model is nu goed voor 35 % van de totale Nissan-verkoop in België. Toch blijkt de Almera moeilijk door te breken bij het grote publiek. De opvolging van de onverwoestbare Sunny (ooit goed voor 45 % van de Belgische Nissan-verkoop) is geen makkie ; de particuliere kopers (voor wie deze wagen in de eerste plaats bedoeld is) zijn bovendien niet geneigd een nieuwe auto aan te schaffen zolang de oude het nog doet. Met de GTi wil Nissan de Almera-gamma verjongen. Iets meer agressiviteit en vernieuwing in het design van de GTi zou de verkoop inderdaad stimuleren, maar Nissan gaat zeer voorzichtig te werk in zijn imago-aanpassing. De Almera GTi ziet er dan ook wat al te discreet uit, en heeft veel meer te bieden dan het vrij onopvallende uiterlijk laat vermoeden. Het evenwichtig geproportioneerde koetswerk herbergt een uitzonderlijk spatieuze passagiersruimte (vooral achterin is dat opvallend) ; de royale bagageruimte is toegankelijk via een brede, diep uitgesneden achterklep. De degelijkheid van de GTi wordt benadrukt door de duikende motorkap, de lange vloeiende daklijn, de karakteristieke naar voren hellende middenstijlen, de zacht afgeronde achtersteven en de brede bumpers.De Almera GTi wordt aangedreven door een nieuwe motor met een pittig karakter, die onmiddellijk reageert op de geringste druk op het gaspedaal. Hij staat borg voor flitsende prestaties en is gekoppeld aan een soepele versnellingsbak met sportieve verhoudingen. Ophanging en remvermogen werden aan deze krachtbron aangepast en zorgen voor een veilig en voorspelbaar rijgedrag, wat trouwens van een GTi verwacht mag worden.Het prima uitgeruste interieur is gebaseerd op dat van de Almera SR. Vooraan vinden we ergonomische sportstoelen met gecombineerde heup- en lendensteun. Die zitten niet alleen bijzonder comfortabel, maar bieden bovendien een uitstekende zijdelingse steun bij het snelle bochtenwerk waartoe de nieuwe GTi zich leent. Het instrumentenbord is functioneel en onderscheidt zich door mooie lichtgrijze wijzerplaten. Het stuurwiel, standaard voorzien van een airbag, is in de hoogte verstelbaar.Tot de standaarduitrusting van de Almera GTi behoren eveneens airconditioning en het nieuwste audiosysteem van Nissan met zes luidsprekers. Er zijn meer dan voldoende opbergvakken voorzien, de achterklep en de brandstoftank kunnen van achter het stuur geopend worden en de achterbank is asymmetrisch neerklapbaar (60/40) om de laadruimte te vergroten. PATRICK OP DE BEECK Nissan Almera GTi Een al te discreet uiterlijk verbergt veel comfort en sportief rijplezier.