Het concertgebouw in Brugge organiseert opnieuw een topstukweek over een meesterwerk uit de muziekgeschiedenis: tussen 2 en 5 mei staat het Te Deum in D groot van Marc-Antoine Charpentier op het programma. Zo'n religieuze compositie was courant i...

Het concertgebouw in Brugge organiseert opnieuw een topstukweek over een meesterwerk uit de muziekgeschiedenis: tussen 2 en 5 mei staat het Te Deum in D groot van Marc-Antoine Charpentier op het programma. Zo'n religieuze compositie was courant in de Franse barok: ze had nationalistische trekjes en moest een lofzang zijn op de Franse monarchie. Het grote publiek kent dit Te Deum vooral om de prelude, die al decennia de begintune is van het Eurovisie Songfestival. Charpentier schreef het feestelijke werk nadat het Franse leger in 1692 een veldslag had gewonnen in Steenkerke, dat nu op Belgisch grondgebied ligt. Hij was toen muziekdirecteur bij de jezuïeten in Parijs. Het triomfantelijke werk is bedoeld voor solisten, achtstemmig ensemble, slagwerk, trompetten en orkest. Klara-presentator Sander De Keere noemt het werk 'één groot feest met ingrediënten uit de opera, de kerkmuziek en de Franse hofmuziek". Vier dagen buigen muzikanten en ensembles zich in het Concertgebouw over het werk van Charpentier en tijdgenoten, met onder meer B'Rock, Vox Luminis (foto) en de jonge sensatie Repicco, die zeventiende-eeuwse Franse kamermuziek brengt.