2012 was een cruciaal jaar voor G&V. Toen besliste de multinational ExxonMobil het beheer van zijn Belgische Esso-stations over te laten aan derden. Eerst kreeg G&V de uitbating van 44 tankstations in de regio Brussel-Henegouwen in handen. Later volgden 36 stations in West- en Oost-Vlaanderen en vijf bemande stations in Antwerpen.
...

2012 was een cruciaal jaar voor G&V. Toen besliste de multinational ExxonMobil het beheer van zijn Belgische Esso-stations over te laten aan derden. Eerst kreeg G&V de uitbating van 44 tankstations in de regio Brussel-Henegouwen in handen. Later volgden 36 stations in West- en Oost-Vlaanderen en vijf bemande stations in Antwerpen. Inmiddels telt het bedrijf 188 eigen tankstations onder de merknamen G&V, Esso en Shell. Daarmee is het de grootste onafhankelijke speler in ons land. "Omdat we ook een voortrekker in duurzaamheid willen zijn, werken we aan de uitbouw van een netwerk van cng-tankstations", zegt CEO Xavier Dewulf. "Tegen eind dit jaar mikken we op een vijftigtal aardgasstations." Maar de trofee van de Trends Gazellen bij de middelgrote bedrijven gaat naar de vennootschap XL ROC. Daaronder vallen de shops die bij de tankstations horen. "Het gaat om 24 uitbatingen die samen goed zijn voor een omzet van een kleine 60 miljoen euro. Op sommige locaties hebben we ook een carwash", zegt COO Rudy Vandenperre. "In 2016 hebben we met Breakpoint een eigentijds concept voor onze shops gelanceerd. We hebben er nu vier en het is de bedoeling dat aantal voort uit te breiden." Naast de klassieke tankstations steunt G&V Energy Group nog op drie andere poten. In 2010 investeerde het bedrijf in een gigantische opslagtank in Roeselare met een capaciteit van 195 miljoen liter. Het gros van die hoeveelheid wordt aangehouden als strategische noodvoorraad voor de overheid. Het project is een joint venture met het Duitse Unitank. Een andere pijler is de multimerkentankkaart CAPS die dankzij een samenwerking met partnernetwerken kan worden gebruikt in meer dan duizend tankstations in de Benelux. Zo kunnen professionele klanten hun wagenpark gemakkelijk beheren. Om dat concept in de aandacht te brengen, sponsort het bedrijf al enkele jaren de wielerploeg Lotto-Soudal. De laatste businessunit is een strategisch netwerk van 27 tankstations voor trucks. "Daarnaast hebben we drie volautomatische treintankstations voor treinen op rode diesel in de havens van Zeebrugge, Gent en Antwerpen Rechteroever. In het tweede kwartaal van dit jaar openen we een vierde vestiging op Antwerpen Linkeroever", aldus Dewulf. "Ons jongste belangrijke project situeert zich ook in de Antwerpse haven: de opening van een eerste lng-tankstation op Rechteroever." De roots van het bedrijf gaan terug tot 1991 toen Lieven Ghekiere en zijn vrouw Anja Verbeke G&V oprichtten. In 2011 trad Xavier Dewulf toe tot het bedrijf. De master toegepaste economische wetenschappen had internationale ervaring opgedaan bij onder meer Beaulieu of America en Total. In 2014 overleed Lieven Ghekiere in een helikopterongeval. Dat was een ferme klap voor het bedrijf. Samen met Xavier Dewulf zette zijn echtgenote zijn levenswerk voort, maar onlangs gaf Anja Verbeke te kennen dat ze uit het bedrijf wou stappen. Dewulf controleert nu 75 procent van de aandelen, de rest zit bij een stille vennoot.