Tot tien jaar geleden maalde geen enkele luchtvaartmaatschappij om een stuk handbagage meer of minder. Een bezettingsgraad van 60% op een vlucht heette toen al uitzonderlijk hoog. Vandaag is diezelfde 60% extreem laag. Gevolg: de wegbergvakken boven de hoofden van passagiers zitten omzeggens op elke vlucht eivol. Vandaar dat zo'n vier jaar geleden de Amerikaanse carriers beperkingen begonnen in te voeren: slechts één stuk handbagage, twee maar met maximale afmetingen. De trend is intussen door concurrenten ...

Tot tien jaar geleden maalde geen enkele luchtvaartmaatschappij om een stuk handbagage meer of minder. Een bezettingsgraad van 60% op een vlucht heette toen al uitzonderlijk hoog. Vandaag is diezelfde 60% extreem laag. Gevolg: de wegbergvakken boven de hoofden van passagiers zitten omzeggens op elke vlucht eivol. Vandaar dat zo'n vier jaar geleden de Amerikaanse carriers beperkingen begonnen in te voeren: slechts één stuk handbagage, twee maar met maximale afmetingen. De trend is intussen door concurrenten overgenomen.Aan de basis van die beperkingen ligt niet alleen het gemor van passagiers die als laatsten instappen en geen ruimte meer vinden om hun tas, koffertje of beautycase op te bergen. Ook overgewicht speelt een rol. De vakken - onveranderlijk in voorgevormd hard plastiek - zijn niet berekend op hun huidig intensief gebruik en klappen, kreunend onder het gewicht, al te makkelijk open bij ruw weer of een onzachte landing. Ongevallen waarbij passagiers en bemanning gewond geraken door koffertjes of voorwerpen die uit de vakken donderen, nemen elk jaar procentueel met bijna twee cijfers toe.Tegenwoordig voert een aantal luchtvaartmaatschappijen bij het instappen een laatste controle uit. Die checks zullen in de toekomst alleen maar toenemen. Te veel handbagage bij? Pech. Het surplus zal u moeten laten staan. Het wordt als gewone bagage ingescheept.Juist deze bagage zorgt voor enkele problemen. Bij verlies onderweg ontbreekt vaak een identificatie- en/of adreslabel, zodat de eigenaar zeer moeilijk en in sommige gevallen zelfs helemaal niet op te sporen valt. In andere gevallen moeten de maatschappijen letterlijk koffers openbreken om de eigenaar te kunnen identificeren. Als u het toch waagt om bijvoorbeeld in de Verenigde Staten met twee stuks handbagage aan boord te geraken: labeltjes voorzien.Het gebeurt ook almaar vaker dat de inhoud van deze (oorspronkelijk hand)bagage beschadigd raakt. De voorwerpen zitten minder goed verpakt of zijn erg vatbaar voor beschadigingen; elektronische apparatuur, laptops, GSM's. In dit geval is geen enkele bij de IATA aangesloten luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor de beschadiging. De carriers kunnen een gedupeerde klant altijd een clausule uit de vervoersovereenkomst onder de neus schuiven, die elektronische apparatuur uitsluit van elke eventuele vergoeding bij beschadiging, verlies of vernieling. Overigens: omzeggens een gelijkaardige clausule is van toepassing op de handbagage die u mee aan boord brengt. Ook daarvoor is de vervoerder niet verantwoordelijk.Mark Vrijens