Taktak uit Charleroi wil de verkoop van tweedehandse wagens naar een hoger digitaal niveau tillen met zijn tweetalige platform, waar gebruiksvriendelijkheid voor de verkoper centraal staat. Het zet in op automatisering en transparantie, en wil zich met dat laatste onderscheiden van zijn voornaamste concurrent, wijkope...

Taktak uit Charleroi wil de verkoop van tweedehandse wagens naar een hoger digitaal niveau tillen met zijn tweetalige platform, waar gebruiksvriendelijkheid voor de verkoper centraal staat. Het zet in op automatisering en transparantie, en wil zich met dat laatste onderscheiden van zijn voornaamste concurrent, wijkopenautos.be. Wanneer is Taktak ontstaan? Opgericht in 2018, ontwikkelde Taktak technologie en algoritmes om de aan- en verkoop van wagens te automatiseren. Taktak begon met 500.000 euro eigen middelen en moest met de coronapandemie meteen een moeilijke periode door, waarin de autoverkoop daalde. Hoe werkt het? De verkoper vult op het platform een formulier in met de basisinformatie over zijn auto: het merk, het model, het bouwjaar, het aantal kilometers enzovoort. Het algoritme schat dan de verkoopprijs. "Als de verkoper dat een goede prijs vindt, kan hij of zij de volgende stap doen", zegt Fahd Laamoumi, medeoprichter Taktak. Binnen een etmaal neemt een commercieel medewerker contact op met de verkoper voor meer vragen en het inplannen van een bezoek aan huis, om de schatting te verfijnen. Na de audit kan de klant meteen een contract tekenen, waarna een tweede afspraak wordt ingepland om de wagen op te halen. Wat doet Taktak met de wagen? De auto's gaan naar de garage van het bedrijf in Sambreville waar ze worden vernieuwd. De beste wagens worden verkocht via AutoScout24, al droomt Taktak van een eigen verkoopplatform. De andere auto's gaan naar een andere partij die auto's doorverkoopt of naar het buitenland.Taktak wil uitgroeien tot een Europese speler.