In 1991 besliste Europa om de belasting- en taksvrije verkoop van producten voor en op Europese verbindingen af te schaffen vanaf midden volgend jaar. Sigarettenmerken, parfumhuizen en distilleerders puren nochtans gigantische omzetten uit deze taksvrije verkoop. Toch zijn het vooral de eigenaars van de taksvrije winkels, verenigd in de International Duty Free Confederation ( IDFC), die een indrukwekkende en blijkbaar erg efficiëntie lo...

In 1991 besliste Europa om de belasting- en taksvrije verkoop van producten voor en op Europese verbindingen af te schaffen vanaf midden volgend jaar. Sigarettenmerken, parfumhuizen en distilleerders puren nochtans gigantische omzetten uit deze taksvrije verkoop. Toch zijn het vooral de eigenaars van de taksvrije winkels, verenigd in de International Duty Free Confederation ( IDFC), die een indrukwekkende en blijkbaar erg efficiëntie lobby op gang brachten. Op de jongste Ecofin-raad in Brussel zetten de Franse en Duitse minister van Financiën de deur wijd open voor een uitstel. Volgens hen komt er best een nieuwe overgangsperiode van vijf jaar, te rekenen vanaf juli 1999. Op de Europese top in Wenen lieten onze Belgische premier en de Nederlandse Wim Kok weten dat ze van geen uitstel willen horen. Waarom is dan toch een aantal Europese ministers gezwicht? Ze vermelden in hoofdzaak twee doorslaggevende argumenten: fiscale harmonisering en werkgelegenheid. Van de fiscale harmonisering kwam totnogtoe niet veel in huis. Integendeel, tot midden dit jaar gingen de lidstaten een onderlinge en ongemeen scherpe concurrentiestrijd aan op fiscaal vlak. Waarom zou deze ene, op zich staande maatregel, dan toch moeten worden doorgevoerd?Argumenten als zou vliegen binnen Europa duurder worden door het verdwijnen van de taksvrije verkopen, hebben in Europese kringen nooit veel indruk gemaakt. Van een heel ander gehalte waren de banen die op het spel staan. Rechtstreeks en onrechtstreeks zou de sector 30.000 mensen tewerkstellen in Europa, 7000 banen komen op de tocht te staan. Precies in een Europa dat werkgelegenheid beschouwt als grootste prioriteit. Voor de geschrapte banen, heeft Europa overigens geen oplossing.Een uitstel met vijf jaar zou nochtans ook ons land goed uitkomen. Volgens gegevens van de European Travel Research Foundation boekte de sector in België een omzet van 5,7 miljard frank. Daarvan zouden 4,2 miljard frank gaan naar binnen-Europese verkopen, 3,1 miljard ervan zou wegvallen. Het grootste deel van de omzet komt op naam van de luchthavens (3,8 miljard), gevolgd door ferrydiensten (afgerond 1 miljard) en de luchtvaartmaatschappijen (net géén 900 miljoen). Overigens: parfum en cosmetica zijn de taksvrije bestsellers in ons land (ruim 1,6 miljard). Dan komen pas de tabaksproducten (1,4 miljard) en dranken (840 miljoen). Mark Vrijens