Met Victor Horta, Henry Van de Velde en Gustave Serrurier-Bovy heeft België een traditie hoog te houden op het vlak van kwalitatief hoogstaand meubel- en gebouwenontwerp. Een traditie die intussen al meer dan een eeuw oud is. De voorbije decennia stelde de sector zich nogal discreet op. Maar tegenwoordig staan onze producenten - en vooral onze ontwerpers - er weer. En vooral ook: de wereld besteedt aandacht aan hun werk.
...

Met Victor Horta, Henry Van de Velde en Gustave Serrurier-Bovy heeft België een traditie hoog te houden op het vlak van kwalitatief hoogstaand meubel- en gebouwenontwerp. Een traditie die intussen al meer dan een eeuw oud is. De voorbije decennia stelde de sector zich nogal discreet op. Maar tegenwoordig staan onze producenten - en vooral onze ontwerpers - er weer. En vooral ook: de wereld besteedt aandacht aan hun werk. Claire Bataille en Paul Ibens bijvoorbeeld wonnen felbegeerde prijzen op het prestigieuze salon van het moderne meubel ICFF in New York. Enkele weken geleden wijdde de Britse krant Financial Times in zijn lifestylekatern verscheidene pagina's aan onze designontwerpers. Maarten Van Severen werkt samen met Rem Koolhaes, een van de meest vooraanstaande architecten van dit ogenblik. En vorige maand pronkte diezelfde Van Severen, samen met een aantal andere Belgen waaronder Xavier Lust en Vincent Van Duysen, met creaties op de stands van de beste verdeelhuizen tijdens het Salone del Mobile in Milaan. Casimir en Quinze & Milan dan weer vormden een opvallende verschijning op het Satellite-salon, dat deel uitmaakt van hetzelfde evenement. 1. Maarten Van SeverenDe LCP-zetel van Maarten Van Severen, geproduceerd door de Italiaanse fabrikant Kartell, werd in februari al als prototype tentoongesteld in Keulen. Maar sindsdien is die 'chaise longue' - een betwistbare benaming overigens - volop in productie gegaan en staat hij al in het uitstalraam van een aantal Belgische verkopers van hedendaagse meubelen. De zetel is de vrucht van een grondige studie van materialen en fysische fenomenen, maar ook van de esthetica. Het originele model bestond uit een geplooide metaalplaat. Het werd in 1993 op papier gezet en kreeg toen van Maarten Van Severen de naam Low Chair mee. Nu werd echter polycarbonaat gebruikt, dat uitstekende plooi-eigenschappen bezit. Dankzij dat materiaal is de ontwerper erin geslaagd de formele zuiverheid van het object te beklemtonen. De zetel weegt negentien kilogram en heeft een zitting die dicht tegen de vloer komt. Hij meet 48,5 (b) x 80 (l) x 70 (h) cm en is tegelijk flexibel en duurzaam. Omdat hij doorschijnend is, past hij bovendien bij elke stijl en in elk decor. Het model bestaat in de (transparante) kleuren neutraal, geel, oranje en blauw. Nadat fabrikant Vitra al eens een stoelontwerp van hem heeft uitgebracht, lijkt Maarten Van Severen goed op weg (zij het dit keer met Kartell) om een van de groten van het hedendaags design te worden. 2. Xavier LustXavier Lust was in Milaan op uitnodiging van MDF, het Italiaanse designmerk dat op de beurs tien toekomstprojecten van tien verschillende designers voorstelde. De Belgische kunstenaar toonde er een reeks metalen meubelen, waaronder een tafel met ongebruikelijke afmetingen, een ware goocheltruc voor het oog. Naast een rode fauteuil met een lekker zachte zitting stelde hij ook objecten voor vervaardigd van industriële materialen in - noodzakelijkerwijs - neutrale kleuren: een zetel, een salontafel enzovoort. Lust slaagt erin het metaal te veredelen door het te verzachten en te buigen, door het warmer en minder luidruchtig te maken. Achter de schijnbare eenvoud van de ontwerpen gaan echter vaak heel wat hoofdbrekens schuil. 3. Vincent Van DuysenEen rijzende ster van bij ons is architect en designer Vincent Van Duysen. Hij is nog maar dertig, maar toch kwam in Spanje al een boek over hem uit. Hij is momenteel erg gevraagd in Londen en in België werkte hij onder meer voor het modehuis Natan. Sinds dit jaar is Van Duysen aan de slag voor het prestigieuze B&B Italia, dat ook werk produceert van de trendy designer Jeffrey Bernett, de immer jonge Mario Bellini en de onvermijdelijke Antonio Citterio. De creaties van Van Duysen - zeven stoelen/zetels en een tafel - zijn gebaseerd op het concept van zitten en rusten. Het zijn juweeltjes van eenvoud. De neutrale kleuren dienen uitsluitend om de eenvoudige vormen te ondersteunen. Verre van een bleke imitatie doen zijn ontwerpen denken aan de zuivere lijnen van groten als Ludwig Mies Van der Rohe of Poul Kjaerholm. 4. Hans De PelsmaeckerHet centrum en de onmiddellijke omgeving van Milaan bruisen tijdens het Salone del Mobile van de evenementen rond design. Naast Vincent Van Duysen bij B&B stond van Belgische zijde Hans De Pelsmaecker centraal in een mondain evenement van het Duitse huis E15 dat al daags voor de officiële opening van het salon werd gehouden. De meubels en verlichtingselementen die er werden getoond, waren meer dan interessant, althans volgens degenen die de creaties konden ontwaren achter de dichte drommen bezoekers. 5. CasimirEen andere opgemerkte Belg in Milaan was Casimir, met een stand op het Satellite-salon. Dit salon is eerder cultureel dan commercieel opgevat en wil aan het publiek tonen wat de jonge ontwerpers van deze wereld in hun mars hebben en met hun handen tot stand brengen. Een kijkje in de toekomst, als het ware. Casimir, dat is originaliteit in het robuuste: een zetel met een lade in de zitting, een twee meter lange eiken tafel, een bibliotheek in de vorm van een kruis enzovoort. De Limburger, die al sinds een tiental jaar actief is, gaat er gestaag op vooruit. Zijn aanpak is Scandinavisch noch Italiaans. Hij is van bij ons en dat ziet u. Zijn meubels zijn herkenbaar en zijn collectie is bijgevolg samenhangend. Het zou ons niet verwonderen mocht een of ander groot productiehuis zich binnenkort voor hem gaan interesseren. Maar dan moet Casimir wel aanvaarden dat hij zal worden ingeschakeld in een industrieel productieproces dat hij zelf niet voor de volle 100% controleert...6. Quinze & MilanWe eindigen onze selectie met Quinze & Milan, de scheppers van meubels en sfeer. Ook zij waren te bewonderen op het Satellite-salon; meer bepaald in het gezelschap van Dark, een label uit Adegem bij Gent dat zich eveneens toelegt op de creatie van lichtelementen. Quinze & Milan staan in de spits van wat er dezer dagen omgaat in de meest trendy plekken van onze planeet. Denk maar aan de lounges. De interesse voor hun stand was dan ook meer dan behoorlijk. * * *Rekening houdend met het prestige van de meubelhuizen die Maarten Van Severen of Vincent Van Duysen naar buiten brengen of die geïnteresseerd zijn in Xavier Lust, en gelet op de dynamiek die onze jonge designers op salons zoals Satellite uitstralen, kunnen we ons alleen maar verheugen over het succes van die kleine Belgen. De nieuwe Horta's en Van de Veldes komen er aan.Serge Van Maercke [{ssquf}], svanmaercke@trends.bewww.quinzeandmilan.tvwww.dark.bewww.casimir.bewww.bebitalia.itwww.kartell.itwww.mdfitalia.itDe nieuwe Horta's en Van de Veldes komen er aan.Belgisch design mag weer worden gezien.Buitenlandse topproducenten tonen belangstelling.