SWATCH GROUP IS DE FAVORIET

– Swatch Group is sinds 1998 de nieuwe naam van SMH (Swiss Corporation for Microelectronics en Watchmaking Industries),dat op zijn beurt het resultaat was van de fusie uit 1983 van ASUAGen SSIH, toen de belangrijkste twee Zwitserse horlogemakers.Net als toen breken voor de Zwitserse horloge-industrie weer ‘uitdagende’ tijden aan.

– Swatch Group genereert 87 procent van zijn inkomsten in vreemde valuta, maar de kosten zijn nog steeds voor het overgrote deel in Zwitserse frank. En er zijn nog andere bekommernissen, zoals de manifeste groeivertraging in de opkomende landen, waardoor de verkoop van luxehorloges al drie jaar stagneert, en de lancering van de Apple Watch.

– Swatch Group is natuurlijk een naam als een klok in de internationale horlogewereld. Iedereen kent de Swatch-uurwerken, maar de Swatch Group is meer dan dat. Ze overkoepelt liefst achttien merken in horloges en juwelen, exclusieve verkooppunten als Tourbillonen Hour Passion, en de productie en de verkoop van horlogeonderdelen en elektronische componenten.

– Liefst zeven van zijn achttien merken bevinden zich in het prestigieuze, exclusieve topsegment van de markt. Het gaat om Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot en Omega. In het hoge segment vinden we Longines, Rado en Union Glashütteterug. Ook in het middensegment biedt de groep een heel gamma horlogesen juwelen aan met Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton en Calvin Klein. Naast Swatch zelf heeft de groep in het basissegment ook nog Flik Flak, een merk voor kinderen. Zo heeft de groep niet alleen voor alle inkomensklassen, maar ook voor alle leeftijdscategorieën een aanbod.

– De expansie van de groep werd het voorbije decennium gedragen door een forse groei in de opkomende landen en de hunker naar westerse luxeproducten bij de ‘nieuwe rijken’ daar. Swatch Group realiseert meer dan de helft van de groepsomzet in Azië. Vorig jaar kwam 4,8 miljard van de 8,5 miljard Zwitserse frank groepsomzet uit Azië.

– In de eerste jaarhelft was sprake van een gevoelige omzetdaling met 11,4 procent tot 3,67 miljard frank. De winstmarge stond zwaar onder druk: de bedrijfswinst zakte met 53,6 procent van 761 naar 353 miljoen frank, wat een daling van de ebit-marge betekende van 18,2 naar 9,5 procent. Het nettoresultaat nam af van 548 naar 263 miljoen frank (-52%).

– Sinds eind 2013 is de koers meer dan gehalveerd. Maar sinds de eerste jaarhelft lijkt toch sprake van beterschap. Zodoende zou het tweede halfjaar van 2016 een stuk beter moeten zijn dan de tweede helft van vorig jaar. Tegen 1,3 keer de boekwaarde en 9 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) lijkt de markt nog niet te geloven dat het weer beter gaat. Vandaar de adviesverhoging voor de Zwitserse luxegroep tot ‘koopwaardig’ (rating 1A).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content