In de jaren negentig lanceerde Suzuki zijn Bandit-reeks. Het eerste model was een hoogtoerige 400 cc viercilinder, een zogenaamde naked bike (een motor die geen bescherming biedt tegen weer en wind). Later volgde een 600 cc, en nu komt de motorfabrikant met een Bandit 1200 cc viercilinder op de proppen. Daarbij heeft u de keuze tussen een model met of zonder stuurkuip.
...

In de jaren negentig lanceerde Suzuki zijn Bandit-reeks. Het eerste model was een hoogtoerige 400 cc viercilinder, een zogenaamde naked bike (een motor die geen bescherming biedt tegen weer en wind). Later volgde een 600 cc, en nu komt de motorfabrikant met een Bandit 1200 cc viercilinder op de proppen. Daarbij heeft u de keuze tussen een model met of zonder stuurkuip. Wij opteerden voor de Bandit 1200 zonder stuurkuip. Het is een motor in zijn meest rudimentaire vorm: twee wielen, een blok, een frame, een zadel en een tank. Dat maakt hem extra mooi. Boven de 120 kilometer per uur zou men met zulke motoren niet prettig kunnen rijden, wordt wel eens gezegd. Welnu, dat valt reuze mee. Wij reden geregeld 140 à 150 kilometer per uur en voelden vanzelfsprekend de wind. Maar van de motor werden we hoegenaamd niet af geblazen. Doodop waren we na een rit van honderd kilometer al evenmin, al geven we toe dat een windscherm wat meer comfort zou bieden.Maar motorplezier beleeft u aan de Bandit 1200 zeker: de bestuurder zit lekker op de motor, de tank sluit goed aan bij de knieën, het stuur ligt goed in de hand. Vermogen heeft deze Suzuki ook genoeg: met zijn 98 pk moet u maar eventjes het gas wat meer openzetten om vooruit te schieten. Door de eerder rechte zit kunt u in fileverkeer makkelijk tussen de rijen traag voortrollende wagens sturen. Voor normaal gebruik is de wegligging eveneens prima. In lange, snelle bochten blijft deze motor vast op de weg. Op de kleine buitenwegen kunt u, mede door het relatief lage gewicht (211 kilo), lekker door de bochten gaan. De remmen zijn fors en doen hun werk naar behoren.De zware Suzuki toonde zich wel redelijk dorstig. Wij verbruikten 8 à 9 liter per 100 kilometer. Met een tankinhoud van twintig liter betekent dat dat u na 200 kilometer al moet uitkijken naar een tankstation.Grote vraag blijft: heeft u nu zoveel méér aan een 1200 dan aan een 600? Vorig jaar reden wij met de 600 cc-versie, een motor met slechts 77,5 pk. Kruissnelheden die 20 tot 30 kilometer boven het wettelijk toegestane maximum liggen, zijn net als bij de 1200 met gemak aan te houden. Het verschil zit 'm ook in de prijs. De Bandit 600 staat voor 255.900 frank in de winkel (met kuip 269.900 frank). De 1200 is flink duurder: 339.900 frank (met kuip 359.000 frank). Wie met passagier en bagage wil rijden, zal aan de 600 cc niet voldoende hebben. Wie vaak alleen rijdt, staat voor een dilemma. De potentie van de 1200 (het hart) of de prijs van de 600 (de rede). Ad van Poppel