Surfkampioen bijna verzwolgen door de branding

Surfen kun je op twee manieren: op het web en op het water. Guy Hendrickx werd in 1981 in Sardinië wereldkampioen in de natte versie. Met Cereus.be probeert hij die stunt na te doen op het droge.

Nu ja, surfen. Cereus.be ligt niet zomaar wat te navigeren op het wereldwijde web. Het bedrijf ontwikkelt gespecialiseerde databanktoepassingen aan de hand van Oracle-producten. Maar de stuurmanskunsten die hij op zijn surfplank tentoonspreidde, had Guy Hendrickx (39) hard nodig om de economische malaise van de afgelopen twee jaar te doorspartelen.

In het klantenbestand van Cereus.be zitten overheidsdiensten als het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid, maar net zo goed privé-bedrijven als het farmabedrijf Tibotec-Virco, het sociaal secretariaat ADMB en het gespecialiseerde EMC2, dat actief is in de geautomatiseerde opslag van netwerkgegevens. Daarnaast gaat Cereus de boer op met zelfontwikkelde software zoals de Online Catalog, een webdatabank op maat van touroperators.

In 1999 verkocht Hendrickx 24 % van de aandelen van Cereus aan de Nederlandse sectorgenoot Transfer Solutions. De alliantie met Transfer is ondertussen uitgebreid tot een groep van zeven bedrijven, die samen zowat 250 personeelsleden tewerkstellen. “In het begin loonde de alliantie heel sterk, omdat ze ons ook Nederlandse projecten opleverde,” zegt Hendrickx. “De jongste twee jaar is dat echter duidelijk geminderd.”

Zei daar iemand dat het crisis was? Hendrickx: “De opleidingsmarkt was een van onze groeipolen. Sinds eind 2001 stortte die markt in met 50 % tot 60 %. Bedrijven schroefden de budgetten voor bijscholingen terug en wij moesten hetzelfde doen voor onze nieuwe opleidingsprogramma’s en het opleidingscentrum.”

Alle hens aan dek betekende ook de kosten terugschroeven: het personeelsbestand slonk van 22 (freelancers inbegrepen) in 2001 naar een dieptepunt van tien. De omzet kelderde op één jaar tijd van 1,48 miljoen euro in 2000-2001 (boekjaar van 1 september tot 31 augustus) tot 959.000 euro. Nog erger: ook de winst na belastingen nam een duik, van 151.000 naar 44.000 euro. Hendrickx: “In vergelijking met vroeger is de looptijd van onze projecten een stuk korter geworden. Maar we letten nu veel meer op de rentabiliteit.”

Jean-Paul Wydoodt

“Eind 2001 stortte de opleidingsmarkt in. Bedrijven schroefden de budgetten voor bijscholingen terug – onze groeipool bij uitstek.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content