"Onze core business is de distributie van boeken en wegenkaarten naar supermarkten en hypermarkten. Daarnaast doen wij ook de grootdistributie naar gespecialiseerde winkels, grote boekhandels en benzinestations. Onze activiteit noemen wij 'integrale rack-jobbing'. Wij verzorgen zowel de selectie en de catalogisering van de boeken als de prijszetting, de promotie en de eventuele terugnames", zegt Pierre Dubrulle. Hij vervoegde in 1991 het familiebedrijf en neemt stilaan de fakkel over van zijn vader Fra...

"Onze core business is de distributie van boeken en wegenkaarten naar supermarkten en hypermarkten. Daarnaast doen wij ook de grootdistributie naar gespecialiseerde winkels, grote boekhandels en benzinestations. Onze activiteit noemen wij 'integrale rack-jobbing'. Wij verzorgen zowel de selectie en de catalogisering van de boeken als de prijszetting, de promotie en de eventuele terugnames", zegt Pierre Dubrulle. Hij vervoegde in 1991 het familiebedrijf en neemt stilaan de fakkel over van zijn vader François Dubrulle. Vader Dubrulle richtte Daphne Distributie op in 1962 en bouwde het uit tot een winstgevende onderneming met een omzet van 605 miljoen frank. Jaarlijks verhandelt het distributiebedrijf, dat op zijn terrein haast geen concurrentie heeft, circa vier miljoen boeken, waarvan 20% strips. Daphne mag meer dan 150 uitgeverijen tot haar leveranciers rekenen en kan uit 20.000 titels kiezen. Een van die leveranciers, uitgeverij Casterman (bekend van Kuifje) bezit 20% van Daphne. Casterman werd echter recent opgekocht door de Franse Groupe Flammarion. "Die 20% heb ik een tiental jaar geleden aan Casterman verkocht, omdat er toen nog geen duidelijkheid was over mijn eventuele opvolging", zegt François Dubrulle. "Wat er nu mee zal gebeuren, wordt in de komende weken allicht beslist. Misschien kopen wij die terug op en worden wij weer een 100% familiebedrijf. Het kan echter ook dat Flammarion andere plannen heeft." Pierre Dubrulle verwacht nog meer concentratiebewegingen in de uitgeverswereld. "Ik voorzie ook een grotere internationalisering. De Duitse uitgeverij Könemann bijvoorbeeld lanceert dezelfde boeken in drie talen tegelijkertijd op de hele Europese markt. Door schaalvoordelen kan ze tot een zo lage prijs zakken dat het moeilijk wordt voor de kleinere uitgeverijen." Daphne heeft een exclusiviteitscontract voor de grootdistributie van de populaire Könemann-boeken en presenteert die reeksen op de Antwerpse Boekenbeurs, waar Daphne voor het eerst aanwezig zal zijn. Daphne bestrijkt met achttien vertegenwoordigers nu heel België, Luxemburg en een deel van Noord-Frankrijk. Pierre Dubrulle: "Ik hoop ooit meer voet aan wal te hebben op de Franse markt. De recente fusie tussen Promodès en Carrefour kan daarbij in onze kaart spelen. Een van onze vaste afnemers is immers de GB-groep, die voor 27% in handen is van Promodès." De e-commerce websites zoals Proxis ervaart Pierre Dubrulle niet meteen als bedreigend. "Ik denk dat die sites deels een supplementaire markt bereiken. De typische impulsaankopen in de supermarkt zullen blijven. Wij experimenteren in dat verband met marketingtechnieken zoals 'cross merchandising', waarbij we bijvoorbeeld de kookboeken naast de eetwaren plaatsen."