De nieuwe S 300 td van Mercedes-Benz haalt meer vermogen en een groter motorkoppel uit een kleinere cilinderinhoud en een lager brandstofverbruik.
...

De nieuwe S 300 td van Mercedes-Benz haalt meer vermogen en een groter motorkoppel uit een kleinere cilinderinhoud en een lager brandstofverbruik.Sedert de lancering van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse in 1991 worden daarvan in België gemiddeld 860 exemplaren per jaar verkocht. Dat is helemaal niet slecht, voor een serie waarvan het instapmodel ( S 280) toch al 1.998.000 frank moet kosten. Vorig jaar werden in ons land 846 S-berlines aan de man gebracht (93,4 % van de bestuurders van de S-Klasse zijn mannen) ; de S 350 Turbodiesel was met 650 stuks het meest verkochte S-model. Met de recente lancering van de S 300 td legt Mercedes de lat nogmaals een stuk hoger in het marktsegment van de exclusieve dieselberlines. In mei van dit jaar, na een proefrit met de nieuwe BMW 725 tds, achtten wij het niet uitgesloten dat BMW met deze superdiesel "flink wat klanten zou afsnoepen van het merk met de driepuntige ster." Hoewel de nieuwe Mercedes S 300 td toch 381.000 frank duurder is dan de BMW 725 tds, zijn wij er nu van overtuigd dat Mercedes-Benz niet alleen zijn S-dieselklanten zal behouden maar zelfs een nieuw klantenpotentieel kan aanboren. De S 300 td levert 18 % meer vermogen en 6 % meer motorkoppel dan de S 350 Turbodiesel, voor een brandstofverbruik dat 9 % lager ligt. Inzake vermogen en motorkoppel overklast de Mercedes S 300 td ruimschoots de BMW 725 tds ; de BMW kan echter sportiever bestuurd worden dan de loggere Mercedes die 1960 kilo zwaar is.Het superieure rijcomfort van de S 300 td werd nog opgewaardeerd door het inbouwen van een schitterende automatische vijfversnellingsbak (standaard), die totnogtoe alleen in de 8- en 12-cilindermodellen werd aangeboden. Dankzij die automaat kan men altijd en overal verbazend soepel rijden met deze "grote" Mercedes (5,11 m lang, 1,88 m breed en 1,48 m hoog). Mits een meerprijs van 26.560 frank verloopt ook het parkeren in een handomdraai : in de voor- en achterbumper zitten telkens vier sensoren, die op het instrumentenbord aangeven hoever de hindernissen voor- en achteraan zich bevinden. Dit systeem blijft overigens ook actief tijdens het rijden.Wat de passieve veiligheid betreft, biedt Mercedes in de S-Klasse uiteraard standaard airbags voor de chauffeur en de passagier vooraan maar eveneens zijdelingse airbags die verscholen zitten achter de bekledingspanelen van de voorportieren. Tot de standaarduitrusting van de S 300 td behoren ook regensensoren die de werking van de ruitenwissers regelen in functie van de intensiteit van de regenval, evenals de "tempomat" cruisecontrol die ook bruikbaar is in zones waar men slechts 30 km/u mag rijden.PATRICK OP DE BEECK Mercedes-Benz S 300 td Mercedes legt de lat nogmaals een stuk hoger in het marktsegment van de exclusieve dieselberlines.