SUPER CLUB WORDT SUPER HUB

DHL en Caterpillar Logistic Services hebben een contract binnengehaald van Toshiba. Op de vroegere Super Club-terreinen in Bornem huist voortaan de Europese hub, het knooppunt, van de Japanse elektronicagigant.

Toshiba Electronics Europe besteedt zijn logistiek uit aan DHL Worldwide Express. Sinds maart is de samenwerking operationeel. Alle goederen worden opgeslagen en verdeeld vanuit het Bornemse complex van subcontractant Caterpillar Logistics Services ( CLS). Wim Vermeiren, client manager bij Caterpillar Logistics, evalueert: “De overschakeling verloopt perfect. Bornem wordt dé verdeler van Toshiba-chips.”

Caterpillar brengt zijn logistieke knowhow aan de man via Cat Logistics. Wereldwijd beheert CLS, dat zijn Europese hoofdkwartier in Zaventem heeft, zo’n vijftig magazijnen, geconstrueerd en geconcipieerd op maat van de lokale klant. Vermeiren: “Nauwe cliëntenrelaties leiden ertoe dat we de individuele behoeften van elk bedrijf beter kunnen invullen. Deze logistieke dienstverlening behoort, met onze lage distributie- en inventarisatiekosten, tot de drie pijlers van onze groep. Zo speelden we ook in op de wensen van Toshiba Electronics, wat resulteerde in een samenwerking met DHL Worldwide Express.”

Alle opslag- en distributieoperaties van de Toshiba-producten – dus inclusief de totale stock – zijn overgebracht van het distributiecentrum in Düsseldorf naar het CLS-complex in Bornem. Het complex – 2800 m² groot – staat op de vroegere terreinen van Super Club (die voor een deel ook zijn ingenomen door de informaticaconsultants van IBM/Cimad).

Volgens Vermeiren is de locatieideaal. “Toshiba kon het niet beter treffen. Bornem ligt centraal tussen Antwerpen en Brussel. Bovendien is het maar 40 minuten rijden tot Zaventem, de internationale luchthaven én de Europese hub van DHL. Een ideale toegangspoort naar de wereldmarkt, dus.”

CLS zorgt in Bornem voor de opslag en het stockbeheer van de Toshiba-chips. DHL distribueert de goederen, zowel over land als in de lucht. Een gesofisticeerd beheersysteem zorgt er voor de inventarisatie-opvolging, de nieuwe leveringen en de tijdige distributie van de Toshiba-goederen naar vele honderden klanten in Europa. Het DHL Track & Trace-netwerk verzekert à la minute-informatie over de positie en de bestemming van de verzendingen. In het CLS-complex werken 30 mensen.

Alfred Börsig, vice president van Toshiba Electronics Europe, zegt dat de logistieke uitbesteding bedoeld is om de Europese klantenservice te verbeteren. “De strategie maakt deel uit van een wereldwijde herstructurering van Toshiba zelf en bovendien willen we met dit initiatief een stapje hoger geraken op de ladder van de serviceleiders in de halfgeleiderindustrie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content