Het jaar 2008 was voor de spelers in de audiovisuele sector een absoluut recordjaar dankzij de vele sportevenementen die we voorgeschoteld kregen. De crisis die volgde, was echter de grote spelbreker. De orderboeken vielen dramatisch terug en de audiovisuele sector was vertrokken voor een aantal teleurstellende kwartalen. Terwijl de orderboeken nu opnieuw goed gevuld geraken, zien we bovendien dat de fundamenten op langere termijn nog altijd overeind staan en zich steeds sterker opdringen. We geven u een overzicht van de belangrijkste investeringsargumenten en de risico's van de audiovisuele sector.
...

Het jaar 2008 was voor de spelers in de audiovisuele sector een absoluut recordjaar dankzij de vele sportevenementen die we voorgeschoteld kregen. De crisis die volgde, was echter de grote spelbreker. De orderboeken vielen dramatisch terug en de audiovisuele sector was vertrokken voor een aantal teleurstellende kwartalen. Terwijl de orderboeken nu opnieuw goed gevuld geraken, zien we bovendien dat de fundamenten op langere termijn nog altijd overeind staan en zich steeds sterker opdringen. We geven u een overzicht van de belangrijkste investeringsargumenten en de risico's van de audiovisuele sector. Het grootste fenomeen dat de omzet van EVS in de (nabije) toekomst flink kan opkrikken, is de overgang van opnames via tape naar opnames via server. Servers zijn veelzijdiger en gebruiksvriendelijker. Zo kunnen beelden bijvoorbeeld met gemak gemanipuleerd worden of gemonteerd worden omdat ze digitaal zijn opgeslagen. Bovendien is de servertechnologie - dankzij de zes opnamekanalen - per camera heel wat goedkoper. De markt voor opnames op tape wordt gedomineerd door twee grote kleppers: Sony en Panasonic. Sony deed al een poging om zich op te dringen in de markt voor digitale opnames, maar boekte geen succes. De hele markt in Outdoor Broadcast ging daardoor naar EVS. Naar schatting heeft EVS in de markt van servers een marktaandeel van meer dan 90 % (bron: Petercam). In Outdoor Broadcast wordt bovendien in mobiele opnamestudio's (onder andere in trucks) nog zowat 55 % van de opnames op tape gedaan. Ook in het studiosegment bedraagt het potentieel van EVS nog meer dan 30 %. Dat segment is nog minder ontwikkeld, de penetratie van high definition bedraagt minder dan 45 %. De overgang van analoge naar digitale televisie is dan weer een ondersteunende factor voor de sector op kortere termijn. De transitiecyclus is al enige tijd gestart en ook de productie in HD (high definition) neemt toe. Die productie wordt ondersteund door een toename van het aantal bestaande HD-zenders in het aanbod van digitale televisie. Bovendien merken we een toename van het aantal distributiekanalen, waardoor heel wat beelden of afbeeldingen op verscheidene manieren worden uitgezonden. In de toekomst zien we misschien 3D-televisie in de markt verschijnen, wat de sector ten goede komt. De ontwikkeling van nieuwe media, zoals televisie via internet of mobiele telefoon, neemt snel toe. Dat zorgt ervoor dat het aantal soorten beeldformaten snel toeneemt, wat de vraag stimuleert naar programma's die beelden ophalen en ze bewerken naar een ander formaat om ze te kunnen uitzenden op internet of mobiele telefoon. Zo heeft EVS Broadcasting bijvoorbeeld de IP Director om beelden te ontvangen en vervolgens te bewerken via INSIO. Door de crisis werden er heel wat orders on hold gezet of zelfs geannuleerd. Veel klanten zijn nu dankzij de grote aankomende sportevenementen aan een inhaalbeweging van hun bestellingen begonnen. Ze blijven overwegend voorzichtig, maar de orderboeken van de verschillende bedrijven raken opnieuw gevuld. De markt heeft nog heel wat katten te geselen, maar het gestage herstel is van start gegaan. Gelukkig zijn er ook nog de Olympische Winterspelen en het WK voetbal om een handje toe te steken. Door Ken Van WeyenbergDe orderboeken lopen opnieuw vol en de fundamenten op lange termijn blijven overeind.