Succesverhaal Zara

Door de eurocrisis heeft Spanje geen al te beste naam bij economen en aandelenbeleggers. Het is een land in crisis, met zwaar gedaalde vastgoedprijzen en een enorm hoge werkloosheid. Maar dat betekent niet dat het land geen parels van bedrijven zou hebben. Een ervanis Inditex, dat zelfs een plaats heeft in de Eurostoxx50-index.

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil), het bedrijf boven de succesvolle kledingketen Zara, werd vorig jaar vijftig. Het werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona als textielfabrikant van vrouwenkleding. In 1975 ging in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel open. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Het jaar nadien werd een eerste vestiging in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd afgerond 1800 Zara-winkels, op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden in 87 landen.

Hoewel de groep afgerond 2 op de 3 EUR omzet haalt uit de Zara-winkels bestaat de groep uit acht merken – naast Zara ook Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Er zijn 6340 verkooppunten (+331 voorbije boekjaar) en ruim 128.000 personeelsleden (+8000 voorbije boekjaar). De beursgang volgde in het voorjaar van 2001 tegen omgerekend 14,7 EUR.

Inditex groeide uit tot een echt groeiverhaal, waarbij elk jaar sinds de IPO de winst van het jaar voordien werd overtroffen. Dat was ook voor het voorbije boekjaar 2013-2014 (afsluitdatum 31 januari) het geval. De omzet nam toe met 5 %, tot 16,72 miljard EUR (+8 %, zonder wisselkoersverschillen; was nog 8,2 miljard EUR in boekjaar 2005-2006) en lag 3 % hoger in de winkels die al meer dan een jaar open zijn. Het nettoresultaat steeg met 1 %, tot 2,38 miljard EUR (3,81 EUR per aandeel; was 3,79 EUR voor boekjaar 2013; 3,10 EUR voor 2012; 2,78 EUR voor 2011 en 2,11 EUR voor 2010). Het dividend wordt zelfs met 10 % opgetrokken, tot 2,42 EUR per aandeel.

Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel steeg de voorbije vijf jaar met 255 %, terwijl de IBEX-index bleef steken op +29 % en de Eurostoxx50-index op +52 %. Al kwakkelde de koers de voorbije twaalf maanden door het lagere groeiritme: +2 % voor Inditex versus +28 % voor IBEX en +20 % voor Eurostoxx50. De weer aantrekkende verkopen (+12 % voor de periode begin februari-midden maart) laten echter vermoeden dat de inzinking tijdelijk was (winstprognose van 4,29 EUR per aandeel voor boekjaar 2014-2015).

Wat maakt van Inditex zo’n sterk groeiverhaal? Precies het flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij design, productie, logistiek en verkoop perfect op mekaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen door de lancering van maar liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Ze bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitsverhouding. De feedback van klanten zorgt voor eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Een vrijwel uniek gegeven. De gigant zet ook steeds meer in op onlineverkopen en is al in 27 landen in dat domein actief.

Conclusie

Inditex is zonder discussie topkwaliteit. Tegen ruim 24 keer de verwachte winst 2015 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 14 is het aandeel niet goedkoop. We mikken wel op minstens 10 % organische groei voor nog vele jaren. Bovendien is het aandeel een achterblijver, die bij bevestiging van groeiherstel kan inhalen. Vandaar de adviesverhoging.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content