Succes verzekerd

Als nieuwe financieel directeur van DVVVerzekeringen en lid van het directiecomité stapt Philippe D’Hondt (50) een bedrijf binnen dat in vijfde versnelling vooruitsnelt. In 1999 steeg het premie-incasso met 124% tot meer dan 38 miljard frank. De verzekeraar dankt het vooral aan de tak 23-producten en de bankverzekeringen dat de omzet op een jaar tijd meer dan verdubbelde.

Dat met Philippe D’Hondt een financieel manager met een gedegen ervaring in de banksector is aangetrokken, bewijst dat DVV op de huidige koers wil blijven. D’Hondt heeft van nabij meegemaakt hoe banken en verzekeringsmaatschappijen de voorbije twintig jaar naar elkaar toe zijn gegroeid. “Mijn carrière is een weerspiegeling van die ontwikkeling,” aldus D’Hondt.

Philippe D’Hondt (handelsingenieur aan de ULB en een MBA in 1975 van de Amerikaanse Columbia University) zette zijn eerste stappen in de financiële wereld bij een Amerikaanse bank in België. Bij de Manufacturers Hannover Bank werkte hij onder andere op de dienst financiële controle. Zijn belangrijkste opdracht bestond echter uit het ontwikkelen van nieuwe klanteninformatiesystemen: “De informatica was toen amper de kinderschoenen ontgroeid. In het begin van de jaren tachtig vertrok ik naar New York om het systeem in de internationale filialen van de bank te implementeren.” Na enkele jaren kwam hij terug naar België en stapte over naar de Ippa-bank. Daar hield hij zich onledig met het ontwikkelen van financiële informatiesystemen. “Via Royale Belge, dat net als Ippa tot de Axa-groep behoort, kwam ik daar in contact met het concept van de bankverzekeringen. Ik was een van de eerste leden van het directiecomité van een bank die de stap naar de verzekeringssector zette. Toen waren dat nog twee totaal verschillende werelden.”

In 1990 hield D’Hondt het voor bekeken bij Ippa en lijfde in bij AG 1824. Bij deze verzekeraar ging hij op de financiële en fiscale toer en werd hij lid van het directiecomité. D’Hondt bleek de geknipte man om de brug te slaan tussen bank en verzekeringen. “Maatschappijen die zich zuiver op verzekeringen richten, bestaan nu niet meer. Bepaalde producten zoals levensverzekeringen zijn gewone beleggingen geworden,” zegt hij. Wel stelt de financieel directeur vast dat de banken nog altijd een beter zicht hebben op wie hun klanten nu precies zijn: “Verzekeringsmaatschappijen beperken hun analyse te vaak tot de rentdabiliteit van de verschillende pijlers, zoals levensverzekeringen of BOAR (brand, ongevallen, alle risico’s), en hebben geen totaalbeeld van het klantenbestand.”

Naast zijn activiteiten in de verzekeringssector is D’Hondt ook bestuurder van de Kamer van Koophandel en Nijverheid in Brussel. Een deel van zijn vrije tijd brengt hij door op het golfterrein: “En ik ben een onvoorwaardelijke internetfan. Maar eigenlijk is mijn gezin met twee jonge kinderen het belangrijkste tijdverdrijf.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content