De Mercedes SLK valt op door zijn sportief karakter en een uitstekende wegligging, maar vooral door het handige stalen plooidak.
...

De Mercedes SLK valt op door zijn sportief karakter en een uitstekende wegligging, maar vooral door het handige stalen plooidak.In april 1996 stelde Mercedes-Benz zijn nieuwe roadster SLK voor op de autosalon van Turijn. Tijdens het laatste kwartaal van dit jaar worden de eerste 35 exemplaren in België geleverd, en in 1997 krijgt Mercedes-Benz België 700 stuks toegewezen. Die zijn allemaal reeds verkocht ; wie er nu nog één wil bestellen, moet dus zeker wachten tot 1998 om de auto in ontvangst te nemen. Dit illustreert in welke mate Mercedes en zijn klanten het slachtoffer zijn van het succes van de nieuwe SLK. Overigens hebben ook andere merken last van de "roadsterkoorts" : voor een BMW Z3 en zelfs voor een Porsche Boxster moet men even lang wachten. Het meest innoverende aspect van de SLK is het tweedelige stalen Vario-dak, waarmee de open two-seater in 25 seconden automatisch (elektrisch) wordt omgetoverd tot een elegante gesloten coupé en vice versa. Het dak verdwijnt in de koffer, waar het nogal wat plaats inneemt. Toch kan men onder het opgeplooide dak nog een middelgrote reiskoffer opbergen. Er wordt namelijk ruimte uitgespaard door het weglaten van het klassieke reservewiel ; dit is vervangen door het Tyrefit-systeem, een dichtingsmiddel waarmee men op een eenvoudige manier zelf een lekke band kan herstellen. De SLK is beschikbaar met twee motoren : de 200, met een vermogen van 136 Din pk, en de 230 Kompressor die goed is voor 193 Din pk. Sommigen geven de voorkeur aan de 230, in de overtuiging dat een groter vermogen een meer sportieve rijstijl mogelijk maakt. Dit is bij de SLK echter niet het geval : de 200 beschikt reeds over meer dan voldoende vermogen en beide versies zijn aan elkaar gewaagd. De Mercedes SLK ziet er massiever en langer uit dan de BMW Z3, maar toch is hij iets korter dan zijn rechtstreekse concurrent. Met zijn leeggewicht van 1270 kilo is de nieuwe roadster niet bepaald een pluimgewicht, maar dit heeft geen enkele nadelige invloed op de prestaties. Het comfort in het interieur is opmerkelijk : het perfect sluitende coupé-dak houdt alle rijgeluiden buiten, zelfs boven de 150 km/u.Mede dankzij de grote torsiestijfheid van het koetswerk en de uitstekende ophanging, vertonen de beide versies van de SLK een veilig rijgedrag. De besturing is zeer precies, en bij het snelle bochtenwerk zijn geen rolneigingen waar te nemen. Onze voorkeur gaat naar de handgeschakelde vijfversnellingsbak, omdat die een meer sportieve rijstijl mogelijk maakt dan de automatische versie.De voorganger van de Mercedes SLK, de roemruchte 190 SL, kende jarenlang veel succes. De SLK, die in alle opzichten een innoverende auto is, zal het naar alle verwachting minstens even goed doen. Dankzij de typische vormgeving van het koetswerk en het originele interieur, de sportieve prestaties en vooral de scherpe prijs gaat de SLK ongetwijfeld een mooie carrière tegemoet.PATRICK OP DE BEECK Mercedes-Benz SLK Een innoverende roadster voor alle seizoenen.