MANAGEMENT is georganiseerd succes. Maar wat als je succes boekt op een manier die de wenkbrauwen doet fronsen van de nuchtere westerse waarnemer? De Chinese economische successen zijn niet te loochenen. Maar Chinezen volgen vaak een managementmethode die volgens mij aan geen enkele businessschool wordt onderwezen: de westerse horoscoop. Op 23 maart 2018 verwittigde de populaire horoscoopblogger Alex dat om de retrograde Mercurius tegen te gaan je zijn boodschap moest retweeten. In één dag werd in China de boodschap 60.000 keer doorgestuurd en 5000 keer van commentaar voorzien. Velen hadden aan den lijve ondervonden dat het slecht met hen ging, en durfden geen financiële beslissingen meer te nemen. Een retweet zou helpen.

Je kunt horoscopen het beste vergelijken met sport. Dat is volkomen onbelangrijk, tot het een onderwerp van conversatie kan worden.

LET DUS TOCH MAAR even op met Mercurius, de planeet voor communicatie en technologie. Als die retrograde is en van de zon lijkt weg te gaan, loopt het goed mis met je smartphone. Vlak ervoor zou ik nooit Apple-aandelen kopen.

DE POPULAIRE APP CeCe heeft volgens China Report 2 miljoen geregistreerde gebruikers, met een groeitempo van 3000 per dag. De horoscoop wordt onder meer geraadpleegd om het beste moment om te solliciteren vast te leggen. Bij Chinese jongeren zijn horoscopen razend populair en vormen ze een businesskans. In december 2016 verkocht Cai Yedong, de stichter van TongDao, 60 procent van zijn horoscoop- en astrologiebusiness voor 178 miljoen yuan. Je vindt de aanpak van 'Uncle TongDao' beschreven in het pas verschenen boek Mobile Marketing Management: Case Studies from Successful Practices.

HET PROTOTYPE van de Chinese gebruiker? Jong, vrouwelijk, woont in een grote, rijke regio. De kern van het succes van de horoscopen is een gemeenschappelijke taal om over emoties en relaties te praten. Stellen dat het allemaal niet-wetenschappelijk is, is de facto een einde maken aan de conversatie. Het valt te vergelijken met sport. Die is volkomen onbelangrijk, tot ze een onderwerp van conversatie kan worden. Niemand in de jaren negentig heeft het succes van Facebook voorspeld. Blijkbaar liggen er nog altijd heel grote markten open om mensen te helpen te communiceren en emoties te delen. De echte Fortnite-speler is niet de autistische verslaafde speler, maar wel wie met zijn vrienden de uitdaging aanpakt. Het napraten is minstens even belangrijk als het spelen.

OM ALLE MISVERSTANDEN te vermijden: er zijn grootschalige onderzoeken gebeurd om na te gaan of er grond van waarheid schuilt in dit bijgeloof. De geboortemaand heeft wel enig impact, vooral in de lagere school, maar dat heeft niets met de horoscoop te maken. Dankzij het internet krijgen de 'experts' toegang tot de stand van de sterren en maken ze gepersonaliseerde horoscopen. Ook Chinezen zijn dol op labels en elk verhaal dat zo'n label geloofwaardig maakt, kent succes. Als duizenden managers bij ons zich kunnen identificeren met een kleur van een kleurentest, hoeveel krachtiger is dan een horoscoop waar duizenden jaren ervaring mee gemoeid zijn? Ik begrijp ook niet hoe mijn pc werkt, hoe Spotify de liedjes tot bij mij brengt, ik moet dus helemaal niet begrijpen hoe de planeten mijn gedrag, mijn zakensucces of mijn relaties beïnvloeden. Nu heb ik tenminste houvast in deze verwarrende en stresserende tijden.

HET FENOMEEN is niet beperkt tot China. In de Verenigde Staten gelooft zowat de helft van de jongeren dat astrologie een wetenschap is en zelfs in Nederland zijn er meer dan 20 procent believers. Maar er is meer. Als een echte astroloog je vertelt wat met jou aan de hand is en ook je toekomst kent, dan stap je een mysterieuze wereld binnen. Dan kijk je niet langer naar films met superhelden of parallelle werelden, dan ben je zelf een deel van die niet-rationele wereld. Weg met de ijskoude analyse, leve het houvast van het geheimzinnige, het mysterieuze.

De auteur is professor-emeritus aan de Vlerick Business School. Volg mij op www.marcbuelens.com