Succes met televisie

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De tv-softwarebouwer MediaGeniX heeft sinds januari een nieuwe CEO én een operationeel directeur, een nieuwe functie. Die moeten de groei van de firma in goede banen leiden. Alleen in Zuid-Amerika is ze nog niet actief.

MediaGeniX telt 106 medewerkers , de achttien helpdeskmedewerkers en ontwikkelaars in het Macedonische Skopje inbegrepen. De bedrijfsopbrengsten stegen vorig jaar tot 13,5 miljoen. Dirk Debraekeleer, die in september als commercieel directeur bij RealDolmen vertrok, staat sinds januari aan de top van MediaGeniX.

“Onze kernomzet is met zo’n 30 procent gestegen. Dat is sneller dan we in een natuurlijk ritme kunnen verteren”, zegt bestuurder Bruno Denys. “Er was nood aan meer managementervaring. Dat de ploeg zelf voor een versterking koos, toont haar kracht.”

Dominique Straetmans, die MediaGeniX leidde sinds de doorstart in 2002, blijft verantwoordelijk voor de interne diensten en de financiën. “Debraekeleer komt van een club van 1600 man. We kunnen van hem leren”, zegt Denys nog. Er is ook een nieuwe operationeel directeur. Johan Vanwelkenhuysen, een bekende van het oude MediaGeniX, zal de oplevering van de grote projecten superviseren.

Werk zat

Met de opkomst van uitgesteld kijken, video-op-aanvraag, tabletkijken en televisie via internet is er werk zat voor softwareontwikkelaars in de branche. Programma’s gaan nu over meerdere platformen (lineair, internet, apps). Een hele machinerie van planning, werkstroom, rechten- en multimediabeheer moet volgen. Dat is goed nieuws voor het handvol leveranciers van dat soort managementsoftware, die nu gemakkelijker updates en nieuwe modules kunnen verkopen. Ook het aantal potentiële klanten blijft stijgen dankzij de groei in digitale televisie, internettelevisie en diensten voor video-op-aanvraag.

Met zijn opbrengstenstijging van 30 procent doet MediaGeniX het beter dan de enige concurrent die cijfers publiceert, het beursgenoteerde PilatMedia. Dat zette een groei van 4 procent neer. Met zijn 27,7 miljoen euro omzet en 234 personeelsleden is Pilat bijna tweeëneenhalve keer zo groot als MediaGeniX. De twee rivalen volgen wel heel andere strategieën.

WHATS’On, het sterproduct van MediaGeniX, beheert de programmaplanning en de werkstroom van tv-zenders, van bij de vroegste schetsen tot in het laatste detail dat op antenne gaat. “Het is een bedrijfsbeheerpakket voor tv-kanalen”, legt Debraekeleer uit. “Er zit een financiële software achter voor de cashplanning, budgetsimulatie, contractbeheer, rechtenbeheer – hoeveel keer mag je iets uitzenden en wanneer -, heel uitgebreid.” WHATS’On werkt in het hart van de tv-zenders samen met systemen van andere fabrikanten zoals mediadatabases, mediaservers, de ondertitelingsystemen enzovoort.

Bij de commerciële zenders, vooral in de VS, staat niet zozeer de programmaplanning, maar het systeem voor reclameverkoop centraal. Pilat en de meeste andere concurrenten van MediaGeniX proberen beide systemen in de lucht te houden. MediaGeniX niet. Tien jaar geleden ging het oude MediaGeniX (oorspronkelijk bekend als OO Partners) failliet aan de ontwikkeling van zijn verkooppakket SPOT’On. Van reclamebeheer blijft MediaGeniX sindsdien af.

Na het faillissement nam de ploeg rond Straetmans, een burgerlijk ingenieur elektronica van de VUB, de activa over voor 250.000 euro. Bruno Denys, een ex-directeur van Cullinet en Platinum Technologies, participeerde voor ongeveer 60 procent en zorgde voor de financiële garanties. Toen al waren de VRT, VTM en een aantal Duitse en Scandinavische zenders klant van WHATS’On.

Honderden kanalen

Devoncroft, dat een jaarlijkse studie maakt van broadcastinvesteringen, rekent de Vlaams-Brabanders wereldwijd bij de top vijf in bedrijfsbeheersystemen voor broadcasters.

Historisch staat MediaGeniX sterk bij de openbare omroepen, die nog een kwart van de klanten uitmaken. Mettertijd zijn daar betaal-tv-uitbaters, commerciële ethertelevisiekanalen en telecom- en kabeloperatoren bij gekomen. “Zolang ze maar content in eigen beheer hebben”, zegt Straetmans.

Het klantenbestand van MediaGeniX omvat nu zo’n vijftig mediabedrijven met samen meerdere honderden kanalen. De grootste afnemer is SBS. MediaGeniX kreeg in 2005 een voet tussen de deur bij die zenderfamilie van ProsiebenSat.1 dankzij een contract bij SBS Belgium. MTV is met zo’n 120 kanalen het nummer twee. “In Londen draaien ze alles op WHATS’On. Plezant als je daar als Belg binnenstapt”, lacht Debraekeleer.

MTV loodste MediaGeniX ook binnen in Azië. In het Midden-Oosten plukt MediaGeniX in Dubai en Qatar de eerste vruchten van zijn samenwerking met de Duitse integrator Wellen+Nöthen en zijn lokale filiaal Qvest Media. “We willen ook naar Zuid-Amerika. We volgen onze klanten en bekijken dan of we daar partners kunnen vinden”, zegt Debraekeleer, een fervent fietsliefhebber die in zijn jonge jaren met het bandje The Employees de Vlaamse fuifzalen onveilig maakte (ex-Belgacom-manager Michel De Coster was er bassist).

Sterke Amerikaanse partner

In de Verenigde Staten is MediaGeniX vorig jaar uit de top vijf van Devoncroft verdwenen. Dat lijkt sneu, maar dat is schijn. Sinds 2010 wordt MediaGeniX daar verdeeld door WideOrbit, dat in zijn geschiedenis bijna 35 miljoen dollar kapitaal heeft opgehaald en nu met zijn verkooppakket zo’n 22 miljard dollar aan reclame-inkomsten beheert voor 2400 tv- en 3500 radiostations. WideOrbit heeft WHATS’On nu onder de naam WO Program in zijn assortiment als zijn tool voor programmaplanning.

Een sterke Amerikaanse partner komt met een prijskaartje. In 2011 nam de winst van MediaGeniX een duik “door de investeringen in de Amerikaanse versie voor WideOrbit”, zegt Debraekeleer.

Een van hun meest spectaculaire victories was in 2011, toen Fox Television een contract voor 27 zenders met Pilat verbrak om voor WideOrbit en MediaGeniX te kiezen. “We verwachten in de VS in de komende jaren serieus marktaandeel te winnen”, zegt Debraekeleer. Via WideOrbit heeft MediaGeniX nu ook een contract met WinTV in Australië.

PilatMedia won dan weer contracten bij Starz en bij Chello Media. Dat is niet onbelangrijk: beide komen uit de Liberty-sfeer van John Malone. Liberty Global, dat ook Telenet controleert, wil zijn tv-kanalen op software van Pilat standaardiseren. “Telenet gebruikt WHATS’On. Een vervanging door Pilat is op dit moment zeker niet aan de orde”, signaleert Straetmans.

Sector in beweging

MediaGeniX groeit op eigen kracht in een sector die volop in beweging is. Anderen hebben diepe zakken. Het investeringsfonds Riverwood Capital Management betaalde 103 miljoen dollar voor het Israëlische SintecMedia. Dat groeide begin dit jaar dankzij twee overnames in de VS met een derde, tot zo’n 350 medewerkers. Meteen won SintecMedia klanten als Fox Cable, Comcast en Time Warner.

Een andere expansieve speler kent Dirk Debraekeleer nog uit het recente verleden. Gores groep, de vroegere referentieaandeelhouder van RealDolmen, nam in december voor 225 miljoen Harris Broadcast over. Dat was minder dan wat Harris in 2004 had betaald voor de toenmalige grootste rivaal van MediaGeniX, Encoda.

MediaGeniX had eind 2011 een kapitaal van 250.000 euro en een eigen vermogen van 3 miljoen. Wordt Debraekeleer niet jaloers bij die overnames door veel zwaarder gefinancierde concurrenten? Hij wuift de vraag weg: “Wij hebben geen centen nodig. Wij zijn gezond. Wij blijven continu doorgaan met onze investeringen in softwareontwikkeling.”

Pilat haalt 57 procent van zijn omzet uit consultancy, integratie en andere diensten. Bij MediaGeniX is het omgekeerd. “Meer dan 60 procent van onze omzet komt uit onderhoud en licenties”, meldt Dominique Straetmans.

“Wij proberen zo veel mogelijk in het product te stoppen en de implementatie- en integratiekosten te minimaliseren”, zegt Debraekeleer. Om de complexiteit onder controle te houden, past MediaGeniX al jaren een eenvoudige tactiek toe. Het klantenbestand wordt zo veel mogelijk op dezelfde versie gehouden. “Wij doen drie releases per jaar. Ons doel is onze klanten nooit meer dan twee jaar achter te laten lopen.” In de onderhoudsvergoeding van de klanten is een jaarlijkse upgrade inbegrepen.

Stabiel aandeelhouderschap

MediaGeniX heeft al verschillende voorstellen van kandidaat-overnemers gekregen. Die zijn altijd afgewezen. In 2011 zijn de statuten hertekend, de besluitvormingsdrempels verstrengd en de voorwaarden voor overdracht van de aandelen gepreciseerd. Bruno Denys is nog altijd voor ongeveer 60 procent aandeelhouder. De rest zit bij de vijf ‘aandeelhouders-initiatiefnemers’ die MediaGeniX Next Generation begin 2003 mee oprichtten. Voor de werknemers is er een bonusstelsel.

Denys is ook hoofdaandeelhouder-CEO van de Leuvense systeemintegrator AE en referentieaandeelhouder in C-Quilibrium, software voor bancair cashbeheer. Hij heeft nog nooit op eigen initiatief een van zijn participaties verkocht. “De verkoop van Mind (embedded software, nvdr) aan Essensium in 2006 kwam er op verzoek van de oprichter en enkele sleutelpersonen van Essensium zelf. Ik investeer niet met de filosofie te verkopen”, zet hij de puntjes op de i.

BRUNO LEIJNSE

Marktonderzoeker Devoncroft rekent MediaGeniX bij de top vijf in bedrijfsbeheersystemen voor broadcasters wereldwijd.

De meeste concurrenten hebben zowel pakketten voor reclameverkoop als voor programmaplanning. MediaGeniX beperkt zich tot het laatste.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content