Alleen in Japan vind je nog motoren waarvan iedereen in de jaren zestig en zeventig dacht dat ze de technologie van de toekomst belichaamden. Zoals de Wankelmotor, die alleen nog wordt gebouwd bij Mazda, meer bepaald voor de coupé RX8. Of de boxermotor, met tegenover elkaar geplaatste zuigers die veel minder plaats innemen. Zo kan de motor ook lager tussen de voorwielen worden geplaatst, wat dan weer de stabiliteit van de auto in de hand werkt. Een raakpunt tussen beide motoren is dat ze duurder om bouwen zijn dan een kl...

Alleen in Japan vind je nog motoren waarvan iedereen in de jaren zestig en zeventig dacht dat ze de technologie van de toekomst belichaamden. Zoals de Wankelmotor, die alleen nog wordt gebouwd bij Mazda, meer bepaald voor de coupé RX8. Of de boxermotor, met tegenover elkaar geplaatste zuigers die veel minder plaats innemen. Zo kan de motor ook lager tussen de voorwielen worden geplaatst, wat dan weer de stabiliteit van de auto in de hand werkt. Een raakpunt tussen beide motoren is dat ze duurder om bouwen zijn dan een klassieke krachtbron met de cilinders in lijn of in V-opstelling. Een andere overtuiging is dat Wankel- en boxermotoren zuipschuiten zijn. Dat ze duurder zijn, klopt. Maar tegelijk bieden ze ook voordelen, zoals hun kleinere omvang en dus makkelijker inbouwmogelijkheden. Dat ze minder zuinig zijn, moet in ieder afzonderlijk geval eerst nog worden bewezen. Een Wankelmotor levert heel scherpe acceleraties en lust tijdens dat versnellen inderdaad wel een drup benzine. Maar een boxermotor kan ook heel zuinig zijn, zoals de nieuwste Subaru Legacy met tweelitermotor bewijst. Tijdens onze test, zowel in de stad als op grotere wegen, verbruikten we 9,6 liter voor honderd kilometer. Bij één derde stadsverkeer en twee derde op grotere wegen dook het verbruik zelfs naar 8,4 liter. Terwijl een auto met vierwielaandrijving iets meer hoort te verbruiken, zo wil de logica. Bij vierwielaandrijving zijn er inderdaad meer draaiende onderdelen die aandrijving vereisen. Heel origineel bij Subaru is dat het Japanse merk, althans op onze markt, alleen nog maar vierwielaangedreven modellen aanbiedt. Een politiek die vooral voor een leuk marktaandeel zorgt in landen met heel strenge winters. Bij ons is het voordeel van vierwielaandrijving iets kleiner, hoewel zo'n mechaniek ook op natte wegen voor een beduidend betere wegligging zorgt. De Legacy berline heeft een viscokoppeling die ervoor zorgt dat het vermogen met een perfecte verhouding van 50/50 over voor- en achteras wordt verdeeld. Eenvoudig, bedrijfszeker en doeltreffend. Het rijgedrag van deze elegante berline is dan ook heel voorspelbaar en evenwichtig. Deze Legacy laat zich met de vingertippen besturen en houdt best van accelereren. Met modellen als de Forester, die op terrein en professioneel kan worden gebruikt, of de Impreza, die vooral roem oogstte in de rallysport, is Subaru eigenlijk een constructeur die het verdient om meer bekendheid te krijgen. Overigens net zoals deze Legacy sedan, waarvan de cilinderinhoud natuurlijk geen troef is. Bovendien is er ook geen dieselversie. Toch heeft deze auto zijn charmes, zoals een uitstekende verhouding prijs/kwaliteit, veel binnenruimte voor vier of vijf volwassenen en een technologie met veel persoonlijkheid. Bovendien zijn Subaru's bekend als heel bedrijfszekere auto's. Christophe