BALLET
...

BALLETIn het balletrepertoire staat Coppelia van Léo Delibes ingeschreven naast andere klassiekers als La Sylphide, Giselle, Het Zwanenmeer of De Schone Slaapster. Het is een frivool maar poëtisch ballet, gecreëerd in 1870 in de Opera van Parijs. Het verhaal : speelgoedmaker Dr. Coppelius koestert zijn pronkstuk, de pop Coppelia, die zo levensecht lijkt dat ze bij het verliefde koppel Franz en Swanilda verwarring zaait. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen danst Coppelia volgende week in Antwerpen.Van 11 tot 14 mei. Plaatsbespreking : de Vlaamse Opera, tel. (03)233.66.85.OPERADe Koninklijke Muntschouwburg zet op zaterdag 6 mei vanaf 10 uur de deuren wijd open, om geïnteresseerden allerlei facetten van het operabedrijf te laten ontdekken. Om het kwartier start er een geleid bezoek, waarbij een kijkje achter de schermen wordt genomen. Tussendoor kan u er genieten van korte operafragmenten, optredens van kamermuziekensembles, open repetities met het kinderkoor van de Munt... Ook in de decor- en kostuumateliers in de Tweestationsstraat worden rondleidingen georganizeerd, maar daarvoor moet u dan wel inschrijven.Inlichtingen : tel. (02)217.56.80.TEATERTheater De Korre (Brugge) herneemt Madame Jaïre van Michel de Ghelderode, een voorstelling waarmee het gezelschap vorig seizoen lovende recensies oogstte. Michel de Ghelderode (1898-1962) heette eigenlijk Adhémar Martens, was ambtenaar van de gemeente Schaarbeek, schreef in het Frans maar zag verscheidene van zijn stukken eerst in Nederlandstalige versie opgevoerd worden door het fameuze Vlaamse Volkstoneel in de jaren dertig. Pas later, in de jaren vijftig, veroverde zijn werk de Parijse teaters. Verwijzingen die steeds weer opduiken in verband met zijn oeuvre, zijn : Artaud, Arrabal, Ionesco en Beckett, het expressionisme, het groteske marionettenteater, en vooral de schilderkunst van Ensor en Bosch. Uit de perstekst : "Mademoiselle Jaïre is van dit alles een uitstekend voorbeeld. Het is een passiespel gesitueerd in het laatmiddeleeuwse Brugge. Een kleurrijke taal, bijna plastische beeldspraak, bonte personages, grove parodie en macabere humor. In Mademoiselle Jaïre gaf de Ghelderode gestalte aan zijn doodsangst, zijn zin voor het bovennatuurlijke en zijn kijk op de Vlaamse kleinburgerij. "Tot 31 mei in De Korre, Sint-Jakobsstraat 36, 8000 Brugge. tel. (050)33.88.50. Tussendoor ook op andere lokaties, zoals CC Strombeek-Bever (4 mei, tel. (02)267.41.56), De Velinx, Tongeren (10 mei, tel. (012)39.38.00), Arca Gent (25 tot 27 mei, tel. (09)225.18.60).TEATERDe Antwerpse KNS duikt in het werk van de vergeten Duitse naturalist Gerhart Hauptmann. Karst Woudstra regisseert "De Ratten".Een vreemde keuze, het stuk dat deze week in première gaat bij de Koninklijke Nederlandse Schouwburg in Antwerpen. De auteur van "De Ratten", Gerhart Hauptmann (1862-1946), mag dan nog de leidende figuur van het Duitse naturalisme geweest zijn én in 1912 de Nobelprijs voor Literatuur gewonnen hebben, vandaag is hij kompleet van de planken verdwenen. Hoe kwam KNS-direkteur Frans Redant ertoe "De Ratten" op het programma te zetten ? Dramaturge Marina Deweer legt uit waarom dit tragikomisch stuk (geschreven in 1910, gecreëerd in 1911) vandaag op de affiche staat : "Hauptmann beschrijft hier het failliet van de vooroorlogse, laatburgerlijke maatschappij. Kromme sociale verhoudingen, politieke en andere wantoestanden die uitmonden in chaos, armoede en misdaad, wat sommigen er dan weer toe aanzet zondebokken te gaan zoeken... De parallellen naar vandaag zijn niet zo vergezocht. " Voelde Redant bij het uittekenen van het seizoen '94-'95 misschien reeds aan dat er eind deze maand verkiezingen zouden komen ?Hauptmann laat de intriges groeien uit de toevallige ontmoetingen van de bewoners van een vervallen woonkazerne in Berlijn aan het eind van de negentiende eeuw. Het Poolse dienstmeisje Pauline Piperkarcka is door de vader van het kind dat ze verwacht in de steek gelaten. De kinderloze mevrouw John overhaalt Pauline de baby aan haar af te staan, en doet alsof de kleine werkelijk háár baby is ook tegenover haar echtgenoot. Om te vermijden dat Pauline de waarheid aan het licht zou brengen, roept ze haar aan lager wal geraakte broer te hulp, die Pauline vermoordt. Waarop de vertwijfelde mevrouw John zelfmoord pleegt. Doorheen die tragedie verweeft Hauptmann een "akteurskomedie" die zich afspeelt op de zolder van hetzelfde gebouw : de gewezen teaterdirekteur Hassenreuter heeft er zijn oude garderobe en rekwisieten ondergebracht en geeft er toneellessen. Voor deze Bismarckvereerder zijn socialisten, naturalisten en andere subversieve elementen de "ratten" die het "schitterende gebouw" van de monarchie en de Pruisische orde trachten te ondergraven. De teologiestudent Erich Spitta verzet zich tegen Hassenreuter maar blijft steken in geteoretizeer en esteticisme.Op het eerste gezicht een stuk met een dikgeborstelde Boodschap, en daar zitten wij gewoonlijk met van ergernis kromgetrokken tenen naar te kijken. Maar dat dat eerste gezicht bedrieglijk kan zijn, weet u ook. Alles hangt af van de manier waarop regisseur en akteurs het stofferige materiaal te lijf durven gaan. We zijn benieuwd wat regisseur Karst Woudstra gekend als vertaler en regisseur van het (diepte-)psychologisch toneelwerk van de hedendaagse Zweedse auteur Lars Norén en de KNS-akteurs ervan maken. Het kán een beklijvende kijk worden op sociale ellende en wat daar al niet van leed uit voortkomt, het kán een indringende reflektie zijn over de vraag of (teater-)kunst "de wereld kan redden". Gaat u misschien zelf eens kijken.RAF PAUWELSVan 6 mei tot 3 juni in de Bourlaschouwburg, Komedieplein 18, Antwerpen. Plaatsbespreking : tel. (03)231.07.50 en 234.12.40."DE RATTEN" Karst Woudstra regisseert in de KNS.JAZZIn deSingel treedt volgende dinsdag, 9 mei, de jazz-zangeres Greetje Bijma aan. Ze wordt gekarakterizeerd als "een stem waarin echo's klinken van cabaret, de grote diseuses, Meredith Monk, de improvizatietechnieken van de jaren zestig". Een week later volgen de "bezwerende, rituele gezangen" van Jeanne Lee.Info : tel. (03)248.38.00KUNSTENFESTIVALNiet uit het oog verliezen : volgende week start in Brussel het Kunstenfestival des Arts. Wij zijn vooral nieuwsgierig naar de dansvoorstellingen van Trisha Brown Company en van Jan Fabre, en naar het teater van het Chinese gezelschap Xi Ju Che Jian. Maar op het uitgebreide programma staat nog veel meer.Info : tel. (02)511.20.05