STYLE. KUNST

TENTOON

De naam van de galerij verraadt meteen het programma : Art & Crafts. Claude André heeft er de voorbije jaren reeds menige inventieve tentoonstelling opgezet in het grensgebied van hedendaags kunstambacht en kunst tout court. Hij introduceerde bijvoorbeeld de Britse meubelontwerper John Makepeace in ons land.

Momenteel loopt er een expositie onder de eenvoudige titel Humour, met werk van zes kunstenaars, drie Belgen, drie buitenlanders. Van de Belgen is Tom Frantzen allicht de bekendste. Hij maakte onder meer het standbeeld De Vaartkapoen dat nu het Saincteletteplein in de hoofdstad siert. In de galerij staan kleinere bronzen werkjes, vervaardigd in de voor Frantzen typische verloren-was-techniek. Een tikje gekheid, vaak in kleine details, doet dit oeuvre passen in de expositie, waarin verder ook Pierre Martens (schilder), Denyse Willem (schilder), Jason Cleverly, Keith Newstead en Jan Zalud te zien zijn de laatste drie zijn “konstrukteurs van artistieke automatiekjes”.

Let wel, je vindt hier geen bulderlachende gekte, maar subtiele verdraaiingen, mechaniekjes, beelden, schilderijen die je op het verkeerde been zetten, onderhuids surrealisme, rijke fantasie.

Tot 13 januari, van woensdag tot zaterdag, in galerij Art & Crafts, Steenweg op Charleroi 273, 1060 Brussel. tel. (02)537.52.59.

The lure of the Moray (Jason Cleverly, 1995) Fijne humor in galerij Art & Crafts.

BALLET

Net vóór Kerstmis wil het Koninklijk Ballet van Vlaanderen het publiek nog eens verwennen met het romantische meesterwerk Giselle, naar een koreografie van Coralli, Perrot en Petipa (1841) op muziek van Adolphe Adam. Het meeslepende verhaal van een onschuldig plattelandsmeisje dat, bedrogen door de man die ze bemint, zelfmoord pleegt, is een van de meest geliefde balletten. Mystiek, schoonheid, tederheid,… Drie jaar geleden, bij de première van dit werk, ingestudeerd door Menia Martinez en Robert Denvers, kreeg het KBvV lovende kritieken, sedertdien is de produktie suksesvol op internationale tournee geweest.

In de Antwerpse Stadsschouwburg, van 19 tot en met 22 december, telkens om 20 uur. Tickets : tel. (070)233.244.

Liefde en lach

Händel in de Vlaamse Opera, Rossini in de Munt.

Wie moet kiezen, heeft pech.

De nieuwe produkties waarmee de Vlaamse Opera en de Muntschouwburg de jaarwende nemen, zetten allebei met veel humor een amoureuze intrige neer in een verfijnd muzikaal idioom. Rossini’s Il Turco in Italia (Muntschouwburg), een rasechte opera buffa uit de klassieke periode, kiest resoluut voor de komische noot. Händels Serse (Vlaamse Opera), eerder een opera seria, is een dramatisch gekleurde comedy of errors uit de barok. Lichtvoetige Italiaanse ironie in het ene geval, droge Britse satirische humor in het andere.

Er zijn wel meer gelijkenissen : de korte tijd die de auteurs aan het schrijven ervan besteedden, of nog, het slechte onthaal dat de beide opera’s destijds te beurt viel. Händels opera’s werden door het Britse publiek niet meer gesmaakt de Beggar’s Opera van John Gay had er 10 jaar eerder, in 1728, al ferm de draak mee gestoken. En Rossini kreeg bij de première in Milaan (1814) het verwijt dat hij opgewarmde kost serveerde. Men vond Il Turco te veel gelijken op zijn iets oudere L’Italiana in Algeri.

Nochtans kan Il Turco wedijveren met Rossini’s veel bekendere Il Barbiere di Siviglia inzake vindingrijkheid, brio, en zeker wat de kwaliteit van het libretto betreft. Grote vondst daarin is het personage van de dichter, Prosdocimo, die het gebeuren stuurt naargelang het hem uitkomt voor de komedie die hij aan het schrijven is. Dit verhaal in het verhaal en de terzijdes waarin de Dichter zich rechtstreeks tot het publiek wendt, maken van Il Turco een buitenbeentje. Men vergeleek de tekst vaak met Mozarts Così fan tutte, men vond er ook Pirandello-accenten in.

De equipes die bij de Munt en de Vlaamse Opera voor regie en muzikale leiding tekenen, scheppen hoge verwachtingen. Bij de Muntschouwburg is het regisseurskoppel Karl-Ernst en Ursel Herrmann opnieuw te gast, dat vroeger al pareltjes afleverde als La Finta Giardiniera, La Traviata of Die Zauberflöte. Ivan Fischer, die onlangs met het Budapest Festival Orchestra zijn kwaliteiten nog in de verf zette in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten, dirigeert het orkest. In de rolbezetting (een dubbele cast) vinden we onder meer José Van Dam.

Bij de Vlaamse Opera doet Nicholas Hytner de regie. Een niet zo bekende naam, maar cinemafanaten weten dat hij de regisseur is van The Madness of King George, knappe film die momenteel nog in diverse zalen loopt. Muziekleider is hier Jos Van Immerseel, die internationale faam geniet als specialist oude muziek, en die voor deze Serse zijn eigen ensemble Anima Eterna dirigeert.

Wie slechts één van beide voorstellingen kan meepikken, heeft pech. Want ze lijken allebei (op papier althans) uitermate boeiend te zullen worden.

RAF PAUWELS

Il Turco in Italia (Gioachino Rossini), van 16 december tot 7 januari, in de Muntschouwburg, Brussel. tel. (02)229.12.11.

Serse (Georg Friedrich Händel) in de Vlaamse Opera. Van 21 tot 29 december in Antwerpen, tel. (03)233.66.82, en van 7 tot 14 januari in Gent, tel. (09)225.24.25.

Gioachino Rossini (1792-1868) “Il Turco in Italia” vanaf zaterdag in de Munt. De Vlaamse Opera pakteven later ook sterk uit, met Händels “Serse”.

TELEX

Voor de stripfanaten : veilinghuis Bernaerts organizeert een openbare veiling van 622 loten rond Suske en Wiske en hun geestelijke vader Willy Vandersteen : originele tekeningen, oude albums, promotie- en merchandisingmateriaal,…

Bernaerts, Verlatstraat 18-22, Antwerpen. tel. (03)248.19.21. Expo op 15 & 16 dec., veiling op 17 december, 14 uur.

Het Collegium Vocale o.l.v. Philippe Herreweghe zingt kantates en motetten van Johann Sebastian Bach in Antwerpen, Brussel en Gent.

Antwerpen, deSingel, 18 december, 20 uur, tel. (03)248.38.00. Brussel, PSK, 19 december 20 uur, tel. (02)507.82.00. Gent, Karmelietenkerk, Burgstraat, 20 december, 20 uur, tel. (09)233.77.88

Een alternatief voor de klassieke kerstconcerten : The Glory of Gospel, op 26 december in de Antwerpse Stadsschouwburg. Meer dan 100 jaar gospel- en negro spiritual-geschiedenis, met o.a. een eerbetoon aan Mahalia Jackson, gebracht door zwarte sterren uit Harlem, New York.

Tickets : tel.070/233.244.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content