Amoureuze nering
...

Amoureuze nering"Van badhuis tot eroscentrum" : het Algemeen Rijksarchief illustreert de geschiedenis van de betaalde liefde. Waaruit blijkt dat er weinig nieuws is onder de zon.Toen Knack-journalist Chris De Stoop enkele jaren geleden in "Ze zijn zo lief, meneer" de mekanismen van de vrouwenhandel achter de nachtklubs en bordelen van de Bende van de Miljardair uit de doeken deed, ontdekte de Belgische publieke opinie geschokt het bestaan van zo'n moderne slavernij. Om het brede publiek inzicht te verschaffen in de problematiek van prostitutie en mensenhandel, vroeg minister van Gelijke-Kansenbeleid Miet Smet toen aan het Algemeen Rijksarchief om een historische tentoonstelling te wijden aan deze maatschappelijke fenomenen. Na twee jaar voorbereidend werk is die expositie nu te bezichtigen. Aan de hand van schilderijen (of fotografische reprodukties ervan), affiches, grafiek, foto's, objekten, wetteksten en andere dokumenten toont ze hoe de problematiek kultuurhistorisch en sociaal-ekonomisch geëvolueerd is van de middeleeuwen tot vandaag. Ze leert vooral dat er weinig nieuws is onder de zon. Om maar één voorbeeld te noemen : in 1881 moesten de Brusselse burgemeester, zijn politiekommissaris en de zedenambtenaar aftreden omdat achter het gedoogde prostistutiehuis in hun stad een klandestiene aanvoerlijn van Engelse meisjes schuilging.Oplossingen voor het vraagstuk kan zo'n expositie natuurlijk niet aanreiken, maar ze helpt allicht wel het taboe rond deze fenomenen weg te werken, en is daarom alleen al nuttig. Bovendien is het "ondanks" het educatieve opzet geen saaie bedoening geworden : er mag al eens gelachen worden bij de wijze waarop onze voorouders de onkuisheid schilderden en beschreven. In de meeste middeleeuwse steden werd prostitutie gedoogd als "noodzakelijk kwaad", ook door de kerkelijke autoriteiten. Op vele plaatsen waren er zelfs officiële bordelen, beheerd door een ambtenaar, de zogenoemde hoerenkoning. Vanaf de late middeleuwen moest de tolerantie echter de baan ruimen voor stigmatizering en aktieve repressie, tot de 18de eeuw weer wat meer pragmatisme aan de dag legde. De 19de eeuw bracht reglementering, gedooghuizen, en verplicht toezicht op de gezondheid van de prostituées. Pas sinds 1948 mag prostitutie in België vrij beoefend worden, zolang de openbare orde of de goede zeden niet verstoord worden.Het laatste deel van het parkoers dompelt de bezoeker wel onder in wrange ernst bij het zien van de weerzinwekkende dokumenten die ook nog anno 1995 "Aziatische sekspoesjes" verloten onder hotelgangers, of die "toeristen" de woordenschat aanleren om in Thaïland kinderen op te scharrelen.RAF PAUWELS"Van badhuis tot eroscentrum. " Tot 20 januari in het Algemeen Rijksarchief, Ruisbroekstraat 8, 1000 Brussel. tel. (02)513.76.80. Gesloten op zondag en maandag.De koppelaarster (G. Van Honthorst, 1625) De moralizerende toon lag er niet altijd vingerdik bovenop.DANSCafé Québec is de titel van een programma Canadese dans in de Gentse Vooruit. Deze week wordt het projekt afgesloten met nog een viertal voorstellingen.Danièle Desnoyers, die zowel klassieke als hedendaagse dans studeerde, plaatst in "Du souffle de sa tourmente, j'ai vu" vijf vrouwen in een hen onbekende ruimte. Hun lichamen groeien van schuwheid naar onbevangen verwondering, ze trillen, ademen, lijden, verlangen, dansen, tasten de ruimte en hun limieten af. In de stad waar Desnoyers huist, Montréal, opereert ook William Douglas, een architekt die zich vanaf '78 toespitste op de dans. Met zijn gezelschap brengt hij in Gent twee koreografieën. In "We were warned" doen de poses van de dansers denken aan Hindoebeelden. Aanvankelijke vluchtige aanrakingen evolueren tot een spel van lichamen die steeds dichter bij elkaar komen, in elkaar overvloeien, gracieus, stijlvol, en toch doorspekt met humor. Voor "La Zone d'Or" heeft William Douglas zich laten inspireren door de grandeur van de Italiaanse gebouwen uit gotiek, barok en renaissance. José Navas, die een opleiding volgde aan de Merce Cunningham Studio en danste bij Lucinda Childs, Michael Clark en Marie Chouinard, toont in Vooruit vijf solo's, vinnig, lyrisch, aards en eterisch tegelijk, naar verluidt. Benoît Lachambre en Marie-Josée Chartier tenslotte brengen twee solo's en een duo, tussen dans en teater in.Vooruit, Sint-Pietersnieuwstraat 23, 9000 Gent. Info en tickets : tel. (09)267.28.28. "Du souffle de sa tourmente, j'ai vu" van Danièle Desnoyers & Le carré des Lombes is ook te zien op 11 november in De Warande in Turnhout, tel. (014)41.94.94, en op 12 november in het Kultureel Centrum van Strombeek-Bever, tel. (02)263.03.43. KAAI-MUZIEKHet Brusselse Kaaitheater bundelt drie koncerten van klassieke en nieuwe muziek plus een groots filmkoncert tot een muziekweek. Klaviervirtuoos Jos van Immerseel bijt op maandag 13 november de spits af met een pianorecital dat reikt van Frans Liszt ("De legende van Sint-Franciscus die tot de vogels predikt" en "Von der Wiege bis zum Grabe") over Claude Debussy, Edvard Grieg, César Franck en Manuel De Falla tot George Gershwin.Het Blindman-ensemble (15 november) prezenteert Aleatoric Variations II, tweede deel in een projekt van lange adem. Blindman wil het toeval in de muziekgeschiedenis onderzoeken én nieuwe kreaties brengen waarin dat toevalsprincipe een belangrijke rol speelt. Ook het programma wordt "aleatorisch" bepaald : een keuze uit werk van Eric Sleichim (Blindman-stichter), Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Henri Pousseur, Luc Brewaeys, John Cage, Louis Andriessens, Iannis Xenakis, Serge Verstockt.Ictus, een los-vast ensemble van achttien leden, samengebracht door Georges-Elie Octors, is onder meer gekend van zijn muziek voor dansvoorstellingen van Wim Vandekeybus en Anne Teresa De Keersmaeker. In de Kaai-Muziekweek koncentreert het zich op werk van twee 20ste-eeuwse Amerikaanse komponisten : Elliott Carter en de weinig gekende Stefan Wolpe (16 november).Afsluiten wordt gedaan met een filmkoncert op zaterdag 18 november. Zes Belgische komponisten schreven een nieuwe muziekscore bij een aantal experimentele films en stille films van rond de eeuwwisseling : de nostalgie van de broze pellicule gekonfronteerd met een eigentijds geluid.Kaaitheater-Luna, Sainctelettesquare 20, 1210 Brussel. Info & tickets : tel. (02)201.58.58.