Uiterlijk verschilt de nieuwe BMW 5-reeks niet zo erg van de vorige, maar toch is het een revolutionaire auto vol technische hoogstandjes.
...

Uiterlijk verschilt de nieuwe BMW 5-reeks niet zo erg van de vorige, maar toch is het een revolutionaire auto vol technische hoogstandjes.Op de autosalon in Brussel prezenteerde BMW zijn nieuwe 5-reeks, het jongste voorbeeld van de hevige konkurrentiestrijd tussen de Europese merken. Alle konstrukteurs willen hun marktpenetratie tegen het jaar 2000 veilig stellen en hun konkurrentiepositie verbeteren door een meerwaarde te bieden en aldus klanten van andere merken af te snoepen.De 5-reeks onderging revolutionaire veranderingen en profileert zich nu als één van de belangrijkste berline-gamma's in de hogere middenklasse. Een opgewaardeerde techniek, een verhoogde veiligheid, een lager verbruik en een groter komfort spelen de hoofdrollen in dit evolutieproces.Wij maakten een vergelijkende testrit met de nieuwe 528i en 728i. Deze laatste leek ons nogal lawaaierig : hij weegt namelijk meer dan de 528i, zodat de motor een grotere inspanning moet leveren. De nieuwe 5-reeks is langer (55 mm), hoger (23 mm) en breder (49 mm) dan de vorige, maar het design verschilt nauwelijks. Opvallend is wel dat het nieuwe model uiterlijk nauw aanleunt bij de7-reeks ; de 5 lijkt een meer kompakte broer van de 7.Het komfort in het interieur van de 5 benadert het niveau van de 7, zonder evenwel te vervallen in overbodige gadgets. De passagiers op de achterbank worden extra verwend : zij beschikken nu over 17 mm meer beenruimte en 7 mm meer vrije hoogte onder het dak. De toename van het komfort is ook te danken aan de betere geluiddemping en de vermindering van het windgeruis dankzij een vlottere stroomlijn (de Cx-waarde werd verlaagd met 20 %).De torsiebestendigheid van het koetswerk is met 80 % verhoogd, wat eveneens bijdraagt tot een groter rijkomfort. Het gemiddeld brandstofverbruik is met 10 % verminderd, mede door het toepassen van allerlei technische hoogstandjes. Zo is de nieuwe BMW 5 de allereerste serie-auto ter wereld waarvan het onderstel gemaakt is van aluminium : goed voor een gewichtsbesparing van 65 kilo. Ook de gepatenteerde integrale achteras en de zescilinder-benzinemotoren (17 % lichter) zijn vervaardigd uit aluminium.Momenteel zijn de 523i, de 528i en de 525 tds beschikbaar ; in april wordt de 520i gelanceerd. De 528i, die wij 1000 kilometer lang hebben getest, is het centrale model van de 5-reeks. Deze wagen rijdt zeer aangenaam in alle opzichten en is uitermate komfortabel. Het is op en top een typische BMW, met prestaties die een stuk boven het gemiddelde uitsteken in dit marktsegment.PATRICK OP DE BEECKDe nieuwe 5-reeks van BMW Ruimer, lichter, robuuster, veiliger en komfortabeler en bovendien een lager verbruik en nog betere prestaties.