Over een jaar is de Vlaamse elektriciteitsmarkt volledig vrij voor de bedrijven. Maar hoe komt u te weten welke leverancier wat biedt tegen welke prijs? Heel eenvoudig: plaats het verbruikersprofiel van uw bedrijf op het internet en laat stroombedrijven tegen elkaar opbieden zodat u het interessantste contract uit de brand kunt slepen. In Nederland is dit veilingsysteem geijkt en lucratief voor de str...

Over een jaar is de Vlaamse elektriciteitsmarkt volledig vrij voor de bedrijven. Maar hoe komt u te weten welke leverancier wat biedt tegen welke prijs? Heel eenvoudig: plaats het verbruikersprofiel van uw bedrijf op het internet en laat stroombedrijven tegen elkaar opbieden zodat u het interessantste contract uit de brand kunt slepen. In Nederland is dit veilingsysteem geijkt en lucratief voor de stroomverbruikers.Initiatiefnemer voor de Nederlandse markt is Jan Vroomans. Hij ontwikkelde een digitaal veilingplatform en bracht in april vorig jaar EnergieKeuze on line (www.energie-keuze.nl). Jan Vroomans wil nu ook de veiling opstarten voor de Belgische markt, in samenwerking met het Belgische consultancybureau voor energie Erbeko. Vroomans: "EnergieKeuze is klaar voor de Belgische markt, maar de markt is niet klaar voor EnergieKeuze. De competitie wordt immers doodgemept omdat de transporttarieven niet bekend zijn. Leveranciers vinden het te risicovol om offertes te doen." Het is aan de federale toezichthouder van de markt, de Creg, om die tarieven te bepalen, maar de Creg moet om haar ding te doen tot in den treure wachten tot de regering de netbeheerder benoemt. Het concept oogst intussen succes in Nederland. Alle energiespelers doen mee, waaronder Electrabel Nederland. Jan Vroomans: "Eén jaar na de start zijn we bijna negentig veilingen verder en zijn er contracten voor bijna 700 miljoen kilowattuur gesloten, of 1,5% van het totaalvolume van de al vrijgemaakte markt in Nederland." In de praktijk houdt de veiling in dat een bedrijf een verbruikersprofiel plaatst op de website. Het bedrijf selecteert de leveranciers die een offerte mogen uitbrengen. De leverancier, en dus niet de verbruiker, doet dan een bod. De verbruiker ziet wat de verschillende leveranciers bieden. De stroomaanbieders merken alleen welke bedragen er zijn geboden. Uiteraard kunnen leveranciers ook de dienst die ze leveren betrekken in het aanbod. Zo is een scherpe prijszetting gegarandeerd voor de verbruiker."D.K.