Toen BIG Media Group in januari 2001 het eerste nummer van Limburg Manager (toen nog Limburg Business) lanceerde, kondigde het bedrijf meteen aan dat het in elke Vlaamse provincie een vergelijkbaar magazine wou uitbrengen. "De Manager Magazines zijn ontstaan toen we vaststelden dat de meeste ondernemers de bedrijven uit hun regio niet goed kennen," vertelt hoofdre...

Toen BIG Media Group in januari 2001 het eerste nummer van Limburg Manager (toen nog Limburg Business) lanceerde, kondigde het bedrijf meteen aan dat het in elke Vlaamse provincie een vergelijkbaar magazine wou uitbrengen. "De Manager Magazines zijn ontstaan toen we vaststelden dat de meeste ondernemers de bedrijven uit hun regio niet goed kennen," vertelt hoofdredacteur Stefan Kerkhofs. "Het is een netwerkondersteunend magazine dat goodwill opwekt. Wij brengen vooral positief nieuws, met een sterke nadruk op KMO's," aldus Kerkhofs. In november 2001 kwam Antwerpen Manager op de markt, en intussen kreeg de familie een derde telg met Vlaanderen Manager. Sneller dan verwacht, geeft Kerkhofs toe. "Maar door de kruisbestuivingen wordt het break-evenpunt sneller bereikt naarmate je groter wordt." De Manager Magazines worden uitgegeven door BIG Media Group, een communicatiebedrijf dat in januari 2000 werd opgericht door gedelegeerd bestuurder Lian Cuypers. In 2001 boekte het bedrijf al een nettowinst van 227.549 euro op een omzet van 2,045 miljoen euro. De groep levert vooral diensten aan internationale persbedrijven, maar draait zijn hand er niet voor om om een zakenmagazine uit te geven. Van de 35 werknemers werken er momenteel acht voltijds op de regionale zakenmagazines. Redactie en lay-out gebeuren binnenshuis, net als de reclamewerving. "Het probleem met een externe reclameregie is dat die vaak geen contact heeft met kleine adverteerders, terwijl die voor ons juist belangrijk zijn," zegt marketing manager Stefan Slenders. De drie magazines zijn samen goed voor 45.000 exemplaren, maar de kracht zit niet in de cijfers. "We mikken op een zo exclusief mogelijk publiek," aldus Slenders. De magazines worden op naam verstuurd naar de gedelegeerd bestuurders van alle bedrijven uit de respectieve provincies, naar de lokale overheden en naar de topmensen van de 500 grootste Belgische bedrijven. Slenders wil zo snel mogelijk een Vlaams-Brabant Manager, en op termijn krijgen Oost- en West-Vlaanderen een eigen titel. Daarna kan eventueel aan Wallonië worden gedacht. Hans Sterkendries Karel Cambien n"Wij brengen vooral positief nieuws, met een sterke nadruk op KMO's."