Leos Janácek meets Fjodor Dostojevski: zo kun je de opera Uit een dodenhuis nog het best typeren. De Tsjechische componist baseerde zich voor zijn laatste opera op Aantekeningen uit een dodenhuis, het aangrijpende boek van de Russische schrijve...

Leos Janácek meets Fjodor Dostojevski: zo kun je de opera Uit een dodenhuis nog het best typeren. De Tsjechische componist baseerde zich voor zijn laatste opera op Aantekeningen uit een dodenhuis, het aangrijpende boek van de Russische schrijver over zijn verblijf in een Siberisch strafkamp. Uit die onmenselijk harde tekst vol losse verhaallijnen puurde Janácek zelf het libretto. Hij herleidde het aantal personages tot een twintigtal, wat nog altijd veel is voor een opera. Het resulteert in een enscenering, waaraan zestien solisten en een groot mannenkoor meewerken. Voor De Munt is het de vierde belangrijke Janácek-productie van het decennium. Er is bijna geen groter contract mogelijk met de enscenering van Foxie van Christophe Coppens: in de handen van regisseur Krzysztof Warlikowski wordt Uit een dodenhuis een verstikkend relaas over politieke onderdrukking, onmenselijke machtsspelletjes en de onafwendbare dood. Samen met Romeo Castelluci is Warlikowski een van de grote namen die De Munt de jongste jaren mee groot maakten. Na zijn producties van Médée, Macbeth, Lulu en Don Giovanni kan hij opnieuw operageschiedenis schrijven in de hoofdstad.