De sociale onderhandelingen bij General Motors Belgium worden vandaag, donderdag 7 juni, voortgezet. Het beloven lastige gesprekken te worden. In totaal verdwijnen 2251 banen, waarvan bijna 400 tijdelijke. Mensen laten afvloeien, is nooit een prettige operatie. Het minste wat je als bedrijf dan kan doen, is zorgen voor duidelijkheid: dit is de herstructurering, dàt is het toekomstperspectief. Duidelijkheid die de afvloeiingen - hopelijk - verteerbaar maakt. General Motors is hier grandioos voor gezakt, en de bonden scoren amper beter.
...

De sociale onderhandelingen bij General Motors Belgium worden vandaag, donderdag 7 juni, voortgezet. Het beloven lastige gesprekken te worden. In totaal verdwijnen 2251 banen, waarvan bijna 400 tijdelijke. Mensen laten afvloeien, is nooit een prettige operatie. Het minste wat je als bedrijf dan kan doen, is zorgen voor duidelijkheid: dit is de herstructurering, dàt is het toekomstperspectief. Duidelijkheid die de afvloeiingen - hopelijk - verteerbaar maakt. General Motors is hier grandioos voor gezakt, en de bonden scoren amper beter. GM Belgium behoort al jaren tot de productiefste vestigingen van het internationaal bedrijf. Bovendien kon ze op het vlak van sociale vrede, pronken met een relatief mooie palmares. Dat ze het zwaarst werd getroffen bij de reorganisatie die begin maart voor het eerst werd aangekondigd, kwam dus hard aan. In plaats dat ook bij GM alle inspanningen werden gericht op het verzekeren van een toekomst - zoals bij Audi Brussels, dat vorige week plechtig boven de doopvont werd gehouden - verergerde het gebrek aan communicatie de klap nog. Er was op 5 maart sprake van 900 bedreigde banen. De officiële aankondiging op 17 april: 1400 jobs weg, geen Astra-model meer en enkel de afspraak dat er naar "billijke volumes" gezocht zou worden voor Antwerpen. Een week later bleek dat te gaan om één model en 80.000 stuks. Begin mei klonk het zo: 120.000 stuks van twee modellen en mogelijk nog een derde. Daarover zouden de onderhandelingen pas in 2009 beginnen. Uiteraard heeft het al dan niet binnenrijven van een derde model, gevolgen voor het aantal werknemers dat na 2010 aan de slag kan op de Noorderlaan. Duidelijkheid, toekomstperspectief? Het voortdurend goochelen met cijfers wekt de indruk dat GM eigenlijk zelf niet goed weet wat het wil met zijn Belgische vestiging. En dat zadelt de Belgische directie op met een onverkoopbare boodschap, waardoor die zich - niet onlogisch - gedwongen ziet liever niet dan fout te communiceren. De vakbonden blinken evenmin uit in heldere communicatie. Op 24 mei pakte een secretaris van de christelijke vakbond ACV uit met het cijfer van 1350 werknemers in 2010, wat neerkomt op 1850 ontslagen bovenop de al aangekondigde 1400. Twee dagen later stelde de vakbond dat bericht bij tot 1000, waarop het ABVV - net zoals Klaus Franz, de voorzitter van de Europese ondernemingsraad van GM - dat bericht afdeed als stemmingmakerij. Toen uiteindelijk bekend geraakte dat er 800 bijkomende ontslagen waren, klonk het bij ABVV: "Wie geloofde dat het bij 1400 zou blijven, maakte zichzelf iets wijs."Het gevolg? Werknemers die auto's en pc's vernielen, arbeiders die ervan uitgaan dat de fabriek van GM in Antwerpen tegen 2015 dichtgaat en sociale onderhandelingen die vooral dreigen te gaan over de ontslagpremies, waarbij graag wordt gekeken naar de onredelijk hoge bedragen bij Volkswagen Vorst. Het maakt de taak van gedelegeerd bestuurder Freddy De Mulder van GM Belgium, om dat derde model erbij te krijgen, er niet makkelijker op. Luc Huysmans