Stoer maar elegant

De Volvo S80 onderscheidt zich door een gedurfde vormgeving, een ver doorgedreven veiligheid, een uitstekende wegligging, een hoog comfort.

De S80 is het eerste model dat Volvo op zijn groot chassis bouwt, een nieuw chassis dat de constructeur eveneens voor zijn toekomstige modellen zal aanwenden. Het is meteen ook de eersteling van een nieuwe Volvo-familie, die in de komende jaren uitgebreid zal worden op basis van een nieuwe korte en lange vloerplaat. Typerend is dat het merk geen S80 break voorziet (al zal later wel een totaal nieuwe break worden aangeboden): Volvo wenst voortaan vooral bekendheid te verwerven als constructeur van hoogstaande, performante berlines – zoals de S80 er een is.

Een totaal nieuw, stoer en robuust design doet de S80 zeer hedendaags ogen – en dat zijn we van Volvo minder gewoon. Het is een opvallende verschijning met een imposante motorkap en een nog indrukwekkender “taille”, die begint juist boven de nieuwe voorste lichtblokken en uitmondt in de achterlichtblokken die, hoewel ze zijdelings uitspringen, netjes in het ruime koffergedeelte zijn geïntegreerd. De achterpartij van de luxeberline krijgt door deze achterlichtblokken een stoere en degelijke look.

Ook op technisch gebied kreeg de S80 belangrijke nieuwigheden mee. De constructeur zelf spreekt van de veiligste en meest gesofisticeerde Volvo die ooit werd gebouwd. Zo is de dwars gemonteerde krachtbron gekoppeld aan de kortste versnellingsbak ter wereld. Het multiplex elektrisch systeem werd uitgebreid en fel verbeterd. De elektrische systemen zijn in de loop der jaren grondig aangepast. Zo had de eerste Volvo (1927) vier zekeringen en niet meer dan 30 meter elektrische bedrading. Zeventig jaar later heeft een Volvo uit 1997 54 zekeringen, 1200 meter bedrading en een computervermogen dat iets groter is dan 6 Mb. De S80 onderscheidt zich eveneens door het WHIPS (Whiplash Protection System), het IC-systeem dat bestaat uit een opblaasbaar gordijn dat de passagiers beschermt bij een zijdelingse aanrijding en een ingebouwde GSM.

De S80 wordt aangedreven door performante vier-, vijf- en zescilinder-krachtbronnen met vermogens gaande van 140 tot 272 Din pk. Alle motoren – zowel diesel als benzine – hebben een krachtig vermogen dat door de geringste druk op het gaspedaal zeer snel aanspreekbaar is, en een motorkoppel om u tegen te zeggen: zeer soepel rijgedrag gewaarborgd. Het verbruik werd gedrukt en ook de emissienormen werden aan de strenge nieuwe normen aangepast.

Het interieur oogt sober, maar hedendaags en is ergonomisch en luxueus uitgewerkt. De zetels, zowel voor- als achteraan, zijn zeer comfortabel. De veiligheidsuitrusting staat op een zeer hog niveau en de standaarduitrusting van de S80 is uitermate volledig.

Kortom: de nieuwe S80 is een eigenzinnig ogende en exclusieve berline met een uitstekend imago en een knap, zelfs sportief, rijgedrag, die qua veiligheid boven elke verdenking staat.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content