Stille waters, blauwe gedachten

Denkt u eraan de strategie van uw bedrijf volledig om te gooien? Bereidt u in het allergrootste geheim een fusie of overname voor? Dan hebt u misschien deze uiterst discrete vergaderplaats nodig: het luxeschip Sininen Ajatus.

Tupakointi kieletty” lees ik op de bordjes wanneer ik de loopbrug op wandel. “Dat is Fins voor verboden te roken,” zegt Mia Nys, zaakvoerster van het Antwerpse Azimuth Lines. Gedreven door haar passie voor het varen in het algemeen en het zeilen in het bijzonder hield Nys in 1988 Azimuth Lines boven de doopvont, een rederij die in de Antwerpse haven rondvaarten voor bedrijven en overheidsinstanties verzorgt. In 1993 kocht ze van de Finse overheid de Sininen Ajatus, wat Fins is voor blauwe gedachte. “Het schip was zo goed als nieuw. Het had amper drie maanden gevaren op een meer in het noorden van Finland. We vonden het leuk om de Finse opschriften te behouden.”

De kapitein komt naar je toe

Met één schip is de Antwerpse rederij zeker niet de grootste. Wel beweegt Azimuth Lines zich in een heel specifieke marktniche. ” Flandria (nvdr – intussen ondergebracht in de vennootschap Vlaamse Maritieme Onderneming) en rederij Antverpia-Den Hertog ervaar ik niet als regelrechte concurrenten. Noem ons eerder complementair,” zegt Nys. Azimuth Lines richt zich vooral op kleine zakelijke gezelschappen die een service op maat zoeken. Nys: “Wij proberen het exclusief te houden, ook op culinair vlak, en zoeken onze klanten in het bedrijfsleven.”

Bij Azimuth Lines is er geen sprake van vaste vaarroutes of vaste vaartijden. Indien mogelijk pikt de rederij haar klanten op aan de kaai waar hun bedrijf is gevestigd. Zowat 75% van haar omzet haalt de rederij momenteel uit opdrachten voor ondernemingen die in of kort bij het Antwerpse havengebied zijn gevestigd. De Antwerpse haven is vooralsnog het belangrijkste actieterrein, hoewel ook tochten naar Brussel, Gent of het Nederlandse Willemstad, Tholen en Dordrecht mogelijk zijn.

Nogal wat Antwerpse havenbedrijven weten de stijlvolle aanpak blijkbaar naar waarde te schatten. “Veel bedrijfsleiders ontvangen bijna wekelijks een uitnodiging om een sportwedstrijd in de loge bij te wonen,” vertelt Greet Ivens, gedelegeerd bestuurder van het las-, transport- en kraanbedrijf Ivens. “Sommigen worden dat beu en sturen iemand anders van het bedrijf, vaak niet de man of vrouw die wij willen zien en spreken. Als je daarentegen zakenlui de kans biedt om mee te varen met een luxeschip, zullen ze die uitnodiging niet vlug laten schieten.”

Voor Ivens is de discretie aan boord een belangrijk criterium. “Aan wal is het niet altijd eenvoudig om in een culinaire omgeving vertrouwelijke gesprekken te voeren zonder dat één of andere buitenstander iets merkt of opvangt. Zo’n havenrondvaart biedt, zeker voor ons bedrijf, heel wat perspectieven.”

Ook Wilfried Ostes van Gottwald Port Technology, een producent van mobiele havenkranen, is enthousiast over de formule. “Vaak starten we op kantoor een vergadering met klanten, een meeting die dan aan boord in een meer ontspannen kader wordt voortgezet. Ik merk dat een etentje aan boord meer uitstraling heeft dan een klassiek restaurantbezoek.”

Van koffietafel tot vijfgangendiner

De gasten aan boord kunnen kiezen uit een brede waaier van cateringformules, gaande van een eenvoudige koffietafel of afternoon tea over een walking dinner tot een vijfgangendiner. Afhankelijk van de cateringformule kunnen hooguit een vijftigtal mensen aan boord komen.

“Hierin zit het verschil met onze collega’s,” zegt Mia Nys. “Wij richten ons op een klein en select gezelschap. Fuiven, party’s, grote groepen, daarvoor moet je bij ons niet aanmonsteren.”

Walter Kloeck [{ssquf}]

“Een zakelijke ontmoeting op het water, gecombineerd met culinaire hoogstandjes, heeft iets avontuurlijks.”

“Ik merk dat een etentje aan boord van het schip meer uitstraling heeft dan een klassiek restaurantbezoek.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content