Als ex-salesmanager te midden van een economische crisis CEO worden: het is geen geschenk. Het is nochtans wat Steven De Bock begin 2009 overkwam. Na jaren van vooral commerciële functies, werd hij general manager Belux van de bandenproducent Bridgestone. De omstandigheden waarin hij moet starten, had hij zich anders ingebeeld. Een jaar later is De Bock van marketingman vooral een kostenbeheerser geworden.
...

Als ex-salesmanager te midden van een economische crisis CEO worden: het is geen geschenk. Het is nochtans wat Steven De Bock begin 2009 overkwam. Na jaren van vooral commerciële functies, werd hij general manager Belux van de bandenproducent Bridgestone. De omstandigheden waarin hij moet starten, had hij zich anders ingebeeld. Een jaar later is De Bock van marketingman vooral een kostenbeheerser geworden. STEVEN DE BOCK. "Dat was het zeker. De crisis was wel in 2008 uitgebroken, maar pas in 2009, toen ik CEO werd, begonnen we de dalende verkoop echt te voelen. We zijn eigenlijk in drie segmenten actief: industriebanden, vrachtwagenbanden en banden voor personenwagens. Het gros van onze omzet halen we uit de eerste twee segmenten. En het is net daar dat de zwaarste klappen zijn gevallen. De markt voor industriebanden is met de helft geslonken, die voor vrachtwagens met 25 procent. Het segment van de personenwagens heeft in 2009 slechts een krimp van 10 procent gekend. Dat deze niche het niet zo zwaar te verduren heeft gehad, heeft alles te maken met de strenge winter. Plots steeg de vraag naar winterbanden enorm. We konden de vraag van de verdelers amper bijhouden. Eigenlijk was de strenge winter een goede zaak voor ons." DE BOCK. "Die zit eraan te komen, maar concrete cijfers heb ik nog niet. Wel is het zo dat ik vorig jaar het roer nooit volledig heb omgegooid, omdat ik wist dat het herstel niet eeuwig op zich zou laten wachten. Mijn opdracht bestond er vooral in om te besparen waar mogelijk was. In de productie zijn we overgeschakeld naar tijdelijke werkloosheid. Van de kant van de marketing heb ik ervoor gezorgd dat we de commerciële evenementen en de marketingacties niet moesten bevriezen, maar we hebben wel minder budgetten vrijgemaakt. Ik ben noodgedwongen een cost cutter geworden." DE BOCK. "Wereldwijd zijn wij het nummer één, maar in Europa zijn we de challenger van Michelin. Bedoeling blijft om die positie op zijn minst te behouden." DE BOCK. "Inderdaad. Ik was eigenlijk vooral actief als salesmanager. Na mijn studies bedrijfsmanagement, afdeling marketing, werd ik vertegenwoordiger vrachtwagenbanden in West- & Oost-Vlaanderen voor Michelin Belux. Daarna ben ik doorgegroeid naar de functie salesmanager Truck Belux bij Pirelli. Tot ik 6,5 jaar geleden de kans kreeg om bij Bridgestone Europe aan de slag te gaan. Ik werd verantwoordelijk voor pan-EU Fleet. Ik evolueerde van een marketeer tot iemand die vooral met businessplanning bezig was. De stap naar CEO was op die manier niet zo groot." DE BOCK. "Als die er is, speel ik soms golf, en ik interesseer mij voor alles wat snel gaat." DE BOCK. "Wagens. Eind februari heb ik deelgenomen aan de Legend Boucles de Spa (De Bock werd 80ste). Dé kans voor wie anders niet aan rally's kan deelnemen. Het interessante aan de Legend Boucles de Spa is dat ze gereden worden met wagens die al een aantal decennia oud zijn. Niet de oldtimers van begin vorige eeuw, maar rallywagens uit de jaren zestig. Ik reed met een Ford Cortina uit 1964. Het was niet mijn vuurdoop in de rallywereld. Ik heb een aantal jaar geleden al deelgenomen aan de Rally van Ieper en Roeselare." Is: CEO van Bridgestone Belux Vrije tijd: (als die er al is) golf, reizen, duiken en vooral autosport A.M."Ik ben noodgedwongen een cost cutter geworden"