Sterrenjacht op het autosalon

Sinds 1 april 2003 is Benoît Morrenne de meest gastvrije Belg. Om de twee jaar ontvangt hij meer dan 700.000 bezoekers op het Internationaal Autosalon van Brussel. Tussendoor komen er 275.000 mensen naar het Bedrijfs-, Vrijetijdsvoertuigen en Motorsalon.

De Limburger Benoît Morrenne (46) volgt Jacques Soenen op als commissaris-generaal van het departement Salon van Febiac, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie. “Met een naamsbekendheid van zowat 100 % is het Internationaal Autosalon van Brussel één van de mooiste producten van België,” weet Morrenne. Toch oogt de toekomst niet 100 % rooskleurig. De constructeurs selecteren steeds meer op welke beurzen ze nog willen staan, waardoor bijvoorbeeld Turijn en Birmingham van de kalender zijn verdwenen. De steeds groter wordende showrooms vormen dan weer een bedreiging voor de bezoekersaantallen. Maar Morrenne heeft een recept klaar: de constructeurs bewerken, meer nieuwigheden en nieuwe technologieën naar Brussel halen, het verhogen van het bezoekerscomfort en de spektakelwaarde. “Er zullen dus ook meer sterren, meer Bekende Belgen opdoemen.”

Morrenne, een zwemmer die elke week zijn longen leeg schreeuwt bij de wedstrijden van voetbalclub Sint-Truiden, leek voorbestemd voor de automobielsector. Zijn schoonouders waren Citroën-concessionarissen. De jonge Limburger verkocht in de weekends auto’s “om mijn studies te betalen, maar ook uit passie.” Toch doorliep Morrenne, na een MBA aan de KU Leuven en Chicago University, een klassiekeProcter & Gamble-carrière. Hij begon op dezelfde dag als Patrick du Bois (ex- Sabena) en Marc Vanmoerkerke ( Sunparks) en werkte als marketeer in België, Japan, Zwitserland, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. In 1994 keerde hij naar België terug. Bij Toyota Belgium klom hij op van communicatiedirecteur tot gedelegeerd bestuurder in 2000, tot hij om persoonlijke redenen een sabbatical van een half jaar inlaste. “Bij Toyota was het een uitdaging om mee te helpen de omzet en het marktaandeel te verhogen. Maar bij Febiac heb je een ruimere kijk op de sector.”

Benoît Morrenne (46).

Is: commissaris-generaal van het departement Salon van Febiac.

Vrije tijd: zwemmen, supporter voetbalclub Sint-Truiden.

L.H.

“Bij Toyota was het een uitdaging om mee te helpen de omzet en het marktaandeel te verhogen. Maar bij Febiac heb je een ruimere kijk op de sector.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content