Weken vroeger dan aangekondigd kwam de Duitse producent van luxewagens Daimler AG midden juli met voorlopige en niet-geauditeerde resultaten voor het tweede kwartaal. Alsof het management van de daken wilde schreeuwen dat het operationeel een stuk beter gaat dan door de analisten was verwacht. De autoproducent uit Stuttgart (275.000 werknemers) had eerder al erg verheugend "historisch" nieuws voor de medewerkers en de aandeelhouders.
...

Weken vroeger dan aangekondigd kwam de Duitse producent van luxewagens Daimler AG midden juli met voorlopige en niet-geauditeerde resultaten voor het tweede kwartaal. Alsof het management van de daken wilde schreeuwen dat het operationeel een stuk beter gaat dan door de analisten was verwacht. De autoproducent uit Stuttgart (275.000 werknemers) had eerder al erg verheugend "historisch" nieuws voor de medewerkers en de aandeelhouders. De verkoop van Mercedes-Benz kwam in de eerste jaarhelft voor het eerst boven 1 miljoen wagens uit. Voor het eerst sinds 2005 is Mercedes-Benz erin geslaagd BMW af te troeven in de verkoopcijfers. Daarmee wordt nog maar eens bewezen dat de verkoop van Chrysler (fusie in 1998 en verkoop in 2007) een goede zaak is geweest. De focus ligt weer op de ontwikkeling en de groei van het Mercedes-merk. De succesvolle introductie van nieuwe types en modellen, zoals de S-klasse, hebben de groep meer marktaandeel opgeleverd. Het aantal nieuwe introducties is gevoelig opgedreven. Alleen al dit jaar brengt Mercedes-Benz zeven nieuwe modellen op de markt. De wereldwijde verkoop van het concern in de eerste zes maanden groeide met 12 procent dubbel zo snel als de verkoop van concurrentie. Op de Chinese markt liet de groep een groei van 33 procent optekenen. Vooral de SUV-modellen verkopen als zoete broodjes. De verkoop steeg in de eerste jaarhelft tot bijna 340.000 voertuigen (+46%) of een derde van de totale verkoop van Mercedes-Benz. De Daimler-groep omvat behalve Mercedes-personenwagens ook bestelwagens, vrachtwagens, bussen en de rendabele afdeling financiëledienstverlening (leasingwagens, kocht eerder dit jaar Athlon Car Lease International). Het tweede kwartaal leverde een bedrijfswinst (ebit) van 3,97 miljard euro op, tegenover 3,76 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar (+5,5%). Voor het volledige boekjaar mikt de CEO Dieter Zetsche op groepsniveau op een lichte toename van de bedrijfswinst met een bevestiging van de tendensen van de eerste jaarhelft. De analistenconsensus houdt rekening met een lagere winst. De positieve marktreactie was dan ook logisch. Dat staat in schril contrast met de vrij scherpe koersdaling na de bekendmaking van de cijfers voor het eerste kwartaal. Toen werden de betere verkopen overschaduwd door voorzieningen voor mogelijke onderzoeken en processen voor het overschrijden van de dieselemissienormen. Opmerkelijk was dat een zware Europese boete van afgerond 1 miljard euro voor prijsafspraken in de vrachtwagendivisie Daimler Trucks het koersherstel niet belemmerde. Tegen 7,5 keer de verwachte winst voor dit jaar en 1 keer de boekwaarde is het Daimler-aandeel in historisch perspectief erg goedkoop. De afgelopen vijf jaar werd het aandeel gemiddeld zowat 30 procent hoger gewaardeerd. We verwachten een verdere herwaardering van het aandeel in de volgende maanden.Danny Reweghs