Delta Airlines, Swissair en Sabena zeggen hun samenwerking binnen de alliantie Atlantic Excellence op. De bedrijven blijven nog tot in augustus volgend jaar code sharing-vluchten uitvoeren en de uitwisseling van punten of mijlen voor frequent flyer-programma's blijft voorlopig behouden. Swissair beweert dat Delta koos voor Air France en niet voor de tandem Swissair-Sabena. De Amerikanen houden vol dat zij het duo hadden aangezet tot een nauwe...

Delta Airlines, Swissair en Sabena zeggen hun samenwerking binnen de alliantie Atlantic Excellence op. De bedrijven blijven nog tot in augustus volgend jaar code sharing-vluchten uitvoeren en de uitwisseling van punten of mijlen voor frequent flyer-programma's blijft voorlopig behouden. Swissair beweert dat Delta koos voor Air France en niet voor de tandem Swissair-Sabena. De Amerikanen houden vol dat zij het duo hadden aangezet tot een nauwe samenwerking met Air France, maar dat de twee weigerden. Swissair-Sabena gaat in elk geval vanaf einde deze maand code sharing-vluchten uitvoeren met Delta-concurrent American Airlines. Dit is de zoveelste aflevering in het feuilleton rond allianties die de maatschappijen sinds een tiental jaar onderling afsluiten. Door die samenwerkingsverbanden kunnen zij een groter net aanbieden, de kosten voor marketing drukken, sommige vluchten in code sharing laten uitvoeren en finaal dus geld sparen. Sinds begin dit jaar staan al die allianties echter opnieuw op losse schroeven en zo speelde onlangs de Qualiflyer-groep drie Oostenrijkse partners kwijt. Marketeers beginnen zich echter stilaan vragen te stellen over de enorme allianties.Financieel en strategisch zal het wel allemaal in orde zijn, maar wat denkt de klant daar nu van? De toerist wil meestal tegen een zo laag mogelijke prijs de lucht in. De kwaliteit en de betrouwbaarheid van de carrier spelen een mindere rol. Anders ligt het bij zakenreizigers. Vandaar dat zij de allianties veeleer met argusogen bekijken.Zo voerde Reuters een tiental dagen geleden in een analyse over dit soort allianties de Duitse management consultant Hervé Ghellai ten tonele. Op de vraag of Ansett Australia en Mexicana Airlines dezelfde kwaliteitsgarantie bieden als bijvoorbeeld Lufthansa en SAS antwoordde de Duitser heel bot. "Natuurlijk niet en ik zou er niet aan denken te vliegen met een maatschappij die ik niet ken." Marketeers vrezen nu dat er veel Ghellai's rondlopen. Zij willen betalen voor kwaliteit en ook al geeft een alliantie de carrier van hun voorkeur méér armslag, toch vertrouwen ze die vreemde partners niet. Ze vrezen dat niet alleen het comfort, maar ook de veiligheid op een veel lager pitje staan dan bij gereputeerde - lees: op het thuisfront gekende - merknamen. Dus beginnen deze experts voorzichtig te opperen dat het misschien niet dwaas zou zijn voortaan de individuele merknamen beter uit te spelen en minder de nadruk te leggen op al die partners in de allianties. mark vrijens