Sterke respons op de nieuwe ING-campagne

Hans Hermans medewerker Trends

Marketing focust op gemak

De ING Lion Account had al enige bekendheid, net als het feit dat deze bankrekening gratis is. Nu was het tijd om te benadrukken met welk gemak de rekening geopend kan worden, meende Philippe Wallez, general manager marketing bij ING België. “Tegelijkertijd verbeterden we het interne proces achter de rekening, waardoor de klant zijn bankkaart thuis krijgt in minder dan vijf dagen.” Volgens eigen cijfers worden er de laatste twee jaar ongeveer honderd rekeningen per dag geopend. Tijdens een campagne stijgt de respons met 50 procent. Nieuwe klanten zijn verantwoordelijk voor 70 procent van die toename.

Effie Award voor de vorige campagne

In de tv- en onlinespots opent acteur Axel Daeseleire een ING Lion Account-rekening in extreme omstandigheden om aan te tonen hoe eenvoudig het is. Het publiek kan tot 12 mei online stemmen voor zijn vierde uitdaging. Opent hij een rekening tijdens het parachutespringen, dogsitten of onder de ruwe handen van een Turkse masseur? De marketingmanager van ING België hoopt dat een Bekende Waal binnen enkele maanden zijn plaats inneemt. Voor een eerdere campagne tussen mei 2007 en eind 2009 werden ING en reclamebureau Euro RSCG in 2010 beloond met een Gouden Effie Award.

Wij deden de test

Je zou het bijna vergeten, maar je kunt ook gewoon achter je bureau een ING Lion Account openen. Wij deden de test. We typten onze persoonlijke gegevens in en hoefden alleen ons identiteitskaartnummer op te zoeken. Hoe zou Axel Daeseleire dat gedaan hebben terwijl hij ruggelings door de struiken werd getrokken door een paard? Wanneer we via mail onze aanvraag bevestigen, is het onlinegedeelte afgelopen. Maar de rekening is nog niet echt geopend, want we moeten naar een bankkantoor om de contracten te ondertekenen. “Een wettelijke verplichting”, legt de bank uit. Al zijn er banken die deze papierwinkel via de post regelen.

Niet altijd hogere rente met onlinerekening

“Online krijg je bijna altijd meer rente”, weet Kristof De Paepe, directeur van de vergelijkingssite Spaargids.be. “Onze berekening in augustus 2010 met cijfers van Dexia en BNP Paribas Fortis toont aan dat je gemiddeld 7 euro per maand meer opstrijkt met een onlinerekening.” Maar deze logica gaat niet altijd op. De aan de ING Lion Account gekoppelde spaarrekening Lion Deposit werd gepromoot met een hoge rente in de eerste helft van 2010. Op 5 juli lanceerde de bank een nieuwe spaarrekening, het Oranje Boekje. Vier dagen later ging de rente van de onlinerekening omlaag. Vandaag is er meer te verdienen met het Oranje Boekje: 2,25 procent tegenover 1,80 procent met de Lion Deposit.

HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content