Sterke eerstgeborene

Niet zo lang geleden was Cupra nog een afwerkingsniveau in het gamma van Seat. Het was het logo dat het Spaanse merk op zijn sportievere versies kleefde. Dat bleek zo heilzaam voor het jonge, dynamische imago waarmee Seat zich in de Volkswagen-groep profileert, dat de bonzen des huizes in 2018 een nieuwe kans zagen en Cupra als zelfstandig merk lanceerden, met een eigen logo en identiteit: sportieve, goed afgewerkte auto’s die zich op de markt ergens proberen te nestelen tussen massaproducten (zoals Seat zelf) en de premiummerken.

Toen Cupra met de Ateca zijn eerste model in de showroom reed, reageerde de gespecialiseerde pers meesmuilend. De Ateca is gewoon een model van Seat, dat in het gamma van Cupra wat beter werd uitgerust en een gespierde mechaniek onder de motorkap kreeg. Niet getreurd: Cupra beloofde dat er al snel een eerste echt nieuw model zou komen. Bij deze dus: de Formentor is verkrijgbaar vanaf het eerste kwartaal van 2021.

Bij een eerste kennismaking kun je niet anders dan onder de indruk zijn. De proporties kloppen als een bus: hier staat een lenige, mooi gelijnde en karaktervolle auto die ergens het midden houdt tussen een SUV en een hatchback. Ook het interieur, dat voor de passagiers achterin voldoende ruim is, ontgoochelt niet, met een centraal scherm van 12 inch dat een vernieuwde en voldoende intuïtieve interface introduceert. De startknop op het sportief gevormde stuur is een uitstekend idee, want het is veel handiger dan met je hand ergens op de stuurkolom naar die knop te gaan zoeken. Daarnaast is er natuurlijk wel wat harde kunststof – tegenwoordig zelfs onvermijdelijk in premiumwagens – maar het is allemaal wel heel keurig afgewerkt.

Cupra bezorgde ons voor deze test de krachtigste versie met de opgekittelde tweeliter-turbobenzine van 310 paarden en een vering die indruk maakt. Hoewel de Formentor in deze versie een behoorlijk sportieve auto is, verslikt hij zich nooit in de vele oneffenheden in het Belgische wegdek, met altijd meer dan voldoende comfortgevoel voor de inzittenden. Ga je daarna serieus pezen, dan spoort de Formentor als een trein door de snelle bocht. Een heerlijke oefening trouwens. Deze Cupra stuurt heel strak en reageert snel op de input van de bestuurder.

Cupra Formentor 2.0 TSi

Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1984 cc, 310 pk, 400 Nm bij 1.750 t/m

Prestaties

Top: 250 km/u

0-100 km/u: 4,9 sec.

Norm: 8,2 liter

Test: 8,7 liter

CO2: 186 g/km

Instapprijs: 47.780 euro

+

Rijgevoel

Prijs

2 x Cupra Formentor

1 Net geen 48.000 euro is prijzig voor een wagen, zeker als je nieuwe klanten wilt werven die niet meteen verliefd zijn op het fenomeen Cupra en het gewoon zijn voor die prijs een BMW, Mercedes of Audi te prikken. Maar de tweeliter van 310 paarden is dan ook de topversie. Later volgt nog een instapper met een viercilinder van 150 paarden, die minder dan 33.000 euro zal kosten. Op het eerste gezicht merkwaardig, want dat lijkt in te druisen tegen het heel dynamische en meer premiumgerichte imago dat Cupra zich wil aanmeten. Maar het is tegelijk ook verklaarbaar: de Formentor is niet te verkrijgen in het gamma van Seat (zoals de Ateca) en met deze instapper komt het Spaanse merk ook tegemoet aan klanten voor wie het allemaal niet zo krachtig hoeft. En niet het minst: volume maken.

2 In deze overgangstijden naar elektrisch rijden plant Cupra ook geëlektrificeerde versies. Er is een plug-inhybride op komst, die een elektromotor en een in het stopcontact oplaadbare batterij combineert met de benzinemotor van 1,5 liter: het wapen waarmee Cupra ten strijde wil trekken in de fleetwereld vanwege de extreem lage, officiële emissiecijfers van dat type. Er komen twee versies: een van 204 paarden (wellicht 39.730 euro) en een van 245 paarden (44.990 euro). Daarnaast mogen we uitkijken naar een turbodiesel met een prijskaartje rond 35.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content