Niet zo lang geleden was Cupra nog een afwerkingsniveau in het gamma van Seat. Het was het logo dat het Spaanse merk op zijn sportievere versies kleefde. Dat bleek zo heilzaam voor het jonge, dynamische imago waarmee Seat zich in de Volkswagen-groep profileert, dat de bonzen des huizes in 2018 een nieuwe kans zagen en Cupra als zelfstandig merk lanceerden, met een eigen logo en identiteit: sportieve, goed afgewerkte auto's die zich op de markt ergens proberen te nestelen tussen massaproducten (zoals Seat zelf) en de premiummerken.
...

Niet zo lang geleden was Cupra nog een afwerkingsniveau in het gamma van Seat. Het was het logo dat het Spaanse merk op zijn sportievere versies kleefde. Dat bleek zo heilzaam voor het jonge, dynamische imago waarmee Seat zich in de Volkswagen-groep profileert, dat de bonzen des huizes in 2018 een nieuwe kans zagen en Cupra als zelfstandig merk lanceerden, met een eigen logo en identiteit: sportieve, goed afgewerkte auto's die zich op de markt ergens proberen te nestelen tussen massaproducten (zoals Seat zelf) en de premiummerken. Toen Cupra met de Ateca zijn eerste model in de showroom reed, reageerde de gespecialiseerde pers meesmuilend. De Ateca is gewoon een model van Seat, dat in het gamma van Cupra wat beter werd uitgerust en een gespierde mechaniek onder de motorkap kreeg. Niet getreurd: Cupra beloofde dat er al snel een eerste echt nieuw model zou komen. Bij deze dus: de Formentor is verkrijgbaar vanaf het eerste kwartaal van 2021. Bij een eerste kennismaking kun je niet anders dan onder de indruk zijn. De proporties kloppen als een bus: hier staat een lenige, mooi gelijnde en karaktervolle auto die ergens het midden houdt tussen een SUV en een hatchback. Ook het interieur, dat voor de passagiers achterin voldoende ruim is, ontgoochelt niet, met een centraal scherm van 12 inch dat een vernieuwde en voldoende intuïtieve interface introduceert. De startknop op het sportief gevormde stuur is een uitstekend idee, want het is veel handiger dan met je hand ergens op de stuurkolom naar die knop te gaan zoeken. Daarnaast is er natuurlijk wel wat harde kunststof - tegenwoordig zelfs onvermijdelijk in premiumwagens - maar het is allemaal wel heel keurig afgewerkt. Cupra bezorgde ons voor deze test de krachtigste versie met de opgekittelde tweeliter-turbobenzine van 310 paarden en een vering die indruk maakt. Hoewel de Formentor in deze versie een behoorlijk sportieve auto is, verslikt hij zich nooit in de vele oneffenheden in het Belgische wegdek, met altijd meer dan voldoende comfortgevoel voor de inzittenden. Ga je daarna serieus pezen, dan spoort de Formentor als een trein door de snelle bocht. Een heerlijke oefening trouwens. Deze Cupra stuurt heel strak en reageert snel op de input van de bestuurder.