Barloworld België is overal actief waar dingen moeten worden verplaatst van A naar B: productiehallen, magazijnen, laadomgevingen of haventerminals. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en least heftrucks van allerlei pluimage: heftrucks, pallettrucks, stapelaars, orderpickers, twaalftonners, enzovoort. In België is Barloworld Handling al veertig jaar de exclusieve dealer van Hyster, een van 's werelds grootste producenten van heftrucks en magazijntrucks.
...

Barloworld België is overal actief waar dingen moeten worden verplaatst van A naar B: productiehallen, magazijnen, laadomgevingen of haventerminals. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en least heftrucks van allerlei pluimage: heftrucks, pallettrucks, stapelaars, orderpickers, twaalftonners, enzovoort. In België is Barloworld Handling al veertig jaar de exclusieve dealer van Hyster, een van 's werelds grootste producenten van heftrucks en magazijntrucks. De service gaat echter veel verder, tot en met het optimaliseren van bedrijfsprocessen. "Elk bedrijf heeft zijn manier van werken. Wij zullen onze visie nooit dicteren aan onze klanten, maar wel hun bedrijfsprocessen zo goed mogelijk ondersteunen", zegt CEO Eric Maertens. "En wij leren wij ook veel van hen. Sommige zijn zo perfect georganiseerd dat we het tonen aan andere klanten, zodat ook zij er iets van opsteken." Plaatsoptimalisatie is een van de aspecten waar Barloworld aandacht aan besteedt. "Vaak starten we met het in kaart brengen van de ruimtes. Een vierkante meter is goud waard in België, dus elke millimeter telt", weet Maertens. "Met een smallegangentruck kan je bijvoorbeeld niet draaien in de gang; hij loopt op een magnetisch spoor en de gang is even breed als de truck. Hoe minder plaats je nodig hebt om te draaien, hoe beter. Onze zero turn heftrucks kunnen ter plaatse draaien." Al even belangrijk is snelheid. "Hoe sneller, hoe beter. Maar het is altijd een afweging tussen snelheid en veiligheid. In sommige bedrijven installeren we snelheidssensoren in vloeren omdat er snelheidsbeperkingen gelden of wisselende maximumsnelheden op één site." Barloworld verkoopt zowel heftrucks die op diesel of lpg draaien, als elektrische exemplaren. In 2012 verkocht het voor het eerst meer elektrische dan andere heftrucks, een groene mijlpaal. "Heftrucks op diesel of lpg zijn in aankoop nog goedkoper, maar hun elektrische broertjes verbruiken minder. Veel hangt af van op hoeveel jaar je zo'n truck wilt afschrijven." Duurzaam is tegenwoordig een modewoord, maar bedrijven kunnen ook niet anders meer door de steeds strengere regelgeving. "De emissienormen in bedrijfsgebouwen worden elk jaar strikter, zodat de dieselheftruck in de gebouwen steeds minder gebruikt wordt", verklaart Maertens. "Omdat de kwaliteit van de batterijen de jongste jaren enorm verbeterd is, worden elektrische heftrucks aantrekkelijker. Ze zijn ook beter voor de werknemers." Sinds vorig najaar biedt Barloworld ook een elektrische microbus van Franse makelij aan. "Onze technici gebruikten ze voor kleine verplaatsingen. De reacties waren zo lovend dat we besloten ze ook aan onze klanten aan te bieden. Ze worden ingezet op industriële terreinen, als haventerminals, maar ook voor korte, stedelijke verplaatsingen." Voor Maertens zijn de microbusjes meer dan spielerei. Hij ziet ze als een diversificatie voor een servicebedrijf dat breder wil gaan dan louter heftrucks. "Ik geloof in de toekomst van elektrische bedrijfswagens en busjes in een B2B-omgeving. De Belgische heftruckmarkt is heel stabiel. Ik zie die niet meer exponentieel toenemen. De markt van elektrische busjes is nog heel klein. Indien 10 procent van de bedrijfswagenmarkt elektrisch wordt, heb je het al gauw over 15.000 voertuigen op jaarbasis." In volume speelt Barloworld in België mee in de top vijf, in omzet behoort het tot de top drie. De helft van de omzet haalt het uit diensten: herstellingen, onderhoud, ruimtes optimaliseren,... Maertens noemt zijn 150 werknemers, onder wie 90 monteurs, dan ook zijn "grootste actief". "Zonder hun handen lukt het niet. Wij bieden heftrucks aan om een service te kunnen verkopen. Wij bieden geen service om zo veel mogelijk heftrucks te kunnen verkopen, zoals sommige van onze concurrenten. Onze monteurs moeten echt houden van techniek en een industriële omgeving. Wij houden van probleemoplossers: ze moeten de juiste diagnose kunnen stellen. Vaak is dat een echte zoektocht. Wij bieden ze zo veel mogelijk technische ondersteuning, onder andere via intensieve opleidingen. Elke technicus wil zo snel mogelijk de herstelling doen die de klant vraagt. En de technologie evolueert zo snel, dat je zonder opleiding meteen achterophinkt." Barloworld vist graag in de vijver van jonge technici. "In 2011 en 2012 hebben we heel wat nieuwe werknemers aangenomen. Goede technici worden witte raven. Daarom bieden we jongeren graag stageplaatsen aan." Misschien moeten we een universiteit voor technici oprichten? "Absoluut", antwoordt Maertens doodserieus. "Het probleem begint al bij de ouders. Zij pushen kinderen nog steeds naar een ASO-opleiding en een hoger academische opleiding, zelfs als het kind te kennen geeft dat het geïnteresseerd is in techniek en met zijn handen aan de slag wil. Terwijl mensen die excelleren in techniek later bijna zeker zijn van werk en een goede carrièreontwikkeling. Met alle respect voor administratief bedienden, maar daar hebben we er genoeg van. Mijn vrouw geeft zowel in het ASO als in het TSO les. Ze beaamt dat de technische opleidingen evenwaardig en 'even moeilijk' zijn. Alleen ligt de klemtoon er meer op de praktijk." Toch ziet Maertens de toekomst nog redelijk rooskleurig in. "Er zijn genoeg jongeren met interesse voor techniek. Veel technologie is steeds meer computergestuurd, wat nauw aansluit bij de leefwereld van de jongeren. Wij willen hen gerust stimuleren door een namiddag te organiseren waarop ze kunnen sleutelen aan een heftruck." SAM DE KEGEL, FOTOGRAFIE FILIP VAN LOOK"Onze werknemers zijn ons grootste actief. Zonder hun handen lukt het niet" Eric Maertens