In Antwerpen wordt dit jaar de noord-zuidverbinding eindelijk een feit. Antwerpen Centraal is dan niet langer een kopstation, en dat heeft belangrijke gevolgen voor de rol van het station. Als een van de drie Belgische hst-stations moet Antwerpen Centraal uitgroeien tot een belangrijk knooppunt in het internationale zakenverkeer. Zo zult u in het Antwerpse station al kunnen inchecken voor uw vlucht in Schiphol of Zaventem. En uw wagen kunt u kwijt in een van de twee nieuwe parkings: onder het Koningin Astridplein komen er 400 parkeerplaatsen, onder het nieuwe Kievitplein 660.
...

In Antwerpen wordt dit jaar de noord-zuidverbinding eindelijk een feit. Antwerpen Centraal is dan niet langer een kopstation, en dat heeft belangrijke gevolgen voor de rol van het station. Als een van de drie Belgische hst-stations moet Antwerpen Centraal uitgroeien tot een belangrijk knooppunt in het internationale zakenverkeer. Zo zult u in het Antwerpse station al kunnen inchecken voor uw vlucht in Schiphol of Zaventem. En uw wagen kunt u kwijt in een van de twee nieuwe parkings: onder het Koningin Astridplein komen er 400 parkeerplaatsen, onder het nieuwe Kievitplein 660. De feestelijke inwijding van het vernieuwde Koningin Astridplein is gepland voor september. Bovengronds wordt het een gezellig kuierplein. Op het eerste ondergrondse niveau is er een kiss and ride-zone voorzien en een stalling voor duizend fietsen. De parking neemt de twee volgende niveaus in. De treintunnel (de eigenlijke noord-zuidverbinding) zit in het laagste niveau. Enkele maanden na de oplevering van het nieuwe Astridplein moet ook de renovatie en de herinrichting van het spoorweggebouw klaar zijn. Net als het Brusselse Zuidstation krijgt ook Antwerpen Centraal een belangrijke commerciële invulling. Met meer dan zestig winkelruimten krijgt Antwerpen er een belangrijke winkelgalerij bij. De nieuwe hoofdingang aan het Kievitplein ten slotte zou klaar moeten zijn tegen eind 2007. Een tunnel in de Van Immerseelstraat zorgt voor een rechtstreekse toegang tot de ondergrondse parking. De parking van het Kievitproject van Robelco (met onder meer het nieuwe Alcatelgebouw) is eveneens via deze tunnel bereikbaar. In Leuven toont de NMBS hoe ze van de stations ware stadspoorten wil maken door beide kanten van het spoorwegnet toegankelijk te maken. Leuven zet de toon. Eind jaren negentig werd de Leuvense zijde van het station, met onder meer het nieuwe Martelarenplein, al grondig aangepakt. Nu is de kant Kessel-Lo, de vroegere 'achterkant' van het station, aan de beurt. Projectontwikkelaar CIP bouwt er nieuw stukje stad met onder meer een woontoren, kantoorgebouwen, een park en twee hotels. En Kinepolis zal er zijn nieuwe Leuvense bioscoopcomplex onderbrengen. Er komt ook een ondergrondse NMBS-parking met 600 plaatsen. Op termijn is er op de kop van het spoorwegplateau een tweede parking voorzien met 2500 parkeerplaatsen. De ontwikkeling van deze parking is gekoppeld aan de heraanleg van het op-en-afritcomplex 20 van de E314. Het Leuvense station wordt op die manier rechtstreeks bereikbaar vanaf de autosnelweg. Ook in Brugge bouwt de NMBS een volwaardige tweede toegang. Aan de kant Sint-Michiels wordt rond een nieuwe stationshal een groot kantorencomplex opgetrokken, het zogenaamde Kamgebouw. Ondergronds komt er een parking met 800 plaatsen (500 publiek, 300 voor de kantoorbedienden). De smalle ondergrondse perrondoorgang wordt verbreed, zodat er ruimte komt voor winkelactiviteiten. Aan de andere kant, de huidige hoofdingang, komt boven de bestaande parking een 'stedelijk balkon' met aan weerszijden grote winkelruimten. De werken aan Gent Sint-Pieters zijn qua omvang, investering en duurtijd te vergelijken met die van Antwerpen Centraal. De bestaande perronconstructie wordt vervangen door een viaduct. De vrijgekomen ruimte laat heel wat projectontwikkeling toe. Zo komt er tussen de Koningin Fabiolalaan en het spoorwegviaduct een lange parking op drie niveaus met een capaciteit voor 2850 wagens. De parking krijgt een rechtstreekse verbinding met de ring rond Gent.