Start-ups zijn aantrekkelijke werkgevers voor jongeren

ERIC KENIS © LIES WILLAERT
Eric Kenis ondernemerscoach, ontwikkelaar van ondernemersprojecten en auteur.

Niet alleen bij investeerders en op de klantenmarkt, maar ook op de arbeidsmarkt winnen start-ups in het tempo van een hogesnelheidstrein aan aantrekkelijkheid. Bedrijven die vijf jaar geleden niet eens of nog maar net bestonden, zoals Bubble Post, Teamleader, StoryMe en Showpad, worden vandaag genoemd en geroemd als populaire merken. Dat is toch zeker het geval bij de millennials, mensen geboren tussen ruwweg 1980 en 2000.

De aangehaalde bedrijven zijn in het Gentse ecosysteem de snelste jonge groeiers. Samen met een aantal ‘tieners’, bedrijven die al wat meer jaren op de teller hebben. Intelligent is de uit de kluiten gewassen bedrijvengroep rond de dertiger Jonas Dhaenens, die stevig blijft rekruteren. Ook Be-Mobile in Melle en Wijs in Gent-Noord winnen volop toptalent. Bij Ilse Jansoone van Wijs landen elke dag twee nieuwe spontane sollicitaties. De ondernemers van al deze bedrijven tonen lef, visie en energie – iets wat hen aantrekkelijker maakt bij kandidaten, zegt Estel Meyhui. In de woorden van Jeroen Lemaire van In The Pocket: “De slimste en meest vooruitdenkende jonge mensen gaan aan de slag bij de digitale spelers, klein en groot.”

De brain gain richting de snelst groeiende jonge bedrijven gaat niet ten koste van andere ambitieuze start-ups. Tientallen Gentse starters en groeiers zoals Ontoforce, Hello Customer, Realo, Zentrick, iText, PieSync, Moovly en het Aalsterse Appiness werken constant en bouwen aan een groter cliënteel en aan een medewerkersbestand van meer dan tien medewerkers.

Waarom lukt het start-ups al bij al goed om schaarse profielen aan zich te binden? Bij millennials zijn die bedrijven bekende namen. Ze maken gebruik van een optelsom aan marketingacties en -kanalen, zoals blogs en sociale media. Ze anticiperen op hun website en hun LinkedIn-profiel (‘We’re hiring’) en staan open voor spontane sollicitaties. Zelfs een bescheiden vorm van personal branding kan het verschil al maken. Onbekend is onbemind.

Ook ondernemers die dat minder in zich hebben, komen dus het best meer buiten. Op ondernemersavonden en -beurzen, in scholen kom je heel wat potentiële klanten tegen. Iemand kennen die iemand kent en dus praten met je netwerk, zelfs als het nog vrij klein is, leidt geregeld tot de juiste match. Die eerste gesprekken gaan meer over chemie dan over vaardigheden.

Wat triggert mensen om aan de slag te gaan bij start-ups? Dat je bij alles betrokken wordt en bijna de impact van een co-vennoot hebt, is van belang. Meedraaien in de jonge starter bevordert de persoonlijke groei. Een buddy zorgt voor snelle integratie. Je krijgt heel directe en snelle feedback en geeft die ook aan je teamleden. Els De Geyter, de auteur van de pas verschenen aanrader Wendbaar leiderschap, somt de aantrekkingskracht van start-ups op als cultuur + product + dynamiek + communicatie. Start-ups hebben het ook over vrijheid, vertrouwen, locatie en sfeer. Zekerheid kan een start-up niet geven, maar millennials ervaren die zekerheid ook niet bij grote bedrijven.

Start-upcoaches zorgen naast een persoonlijke begeleiding ook voor een tweede opinie, zodat aanwervingen niet intuïtief genomen worden. Bij twijfel over de kandidaat zeggen zij ‘neen’, terwijl de ondernemer ‘ja’ zou zeggen. Een keertje minder mis schieten is een goede besparing. Ze zorgen ook dat de basis in orde is vooraleer mensen aan te werven. Al is niks vanzelfsprekend, toch zijn start-ups doorgaans goed gewapend op de talentenmarkt. Ze gaan er alleszins voluit voor.

Eric Kenis is oprichter van Bryo, auteur van het boek Hoek af over start-ups, en actief in een aantal ondernemersdossiers als coach, bestuurslid of projectontwikkelaar.

ERIC KENIS

Meedraaien in een jonge starter bevordert de persoonlijke groei.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content