"Het nieuwe Kortrijk komt eraan," meldde het Kortrijkse stadsbestuur enkele maanden geleden aan zijn bevolking. Het kondigde een nieuw mobiliteits- en verkeerscirculatieplan aan, een zoektocht naar méér groen in de binnenstad, naar een minder prominente rol voor koning auto ook. De plannen kijken terug naar de ideeën zoals de Italiaanse architect Secchi ze jaren geleden al voor Kortrijk uittekende, maar het plaatselijke studiebureau ...

"Het nieuwe Kortrijk komt eraan," meldde het Kortrijkse stadsbestuur enkele maanden geleden aan zijn bevolking. Het kondigde een nieuw mobiliteits- en verkeerscirculatieplan aan, een zoektocht naar méér groen in de binnenstad, naar een minder prominente rol voor koning auto ook. De plannen kijken terug naar de ideeën zoals de Italiaanse architect Secchi ze jaren geleden al voor Kortrijk uittekende, maar het plaatselijke studiebureau Lannoo, Snoeck & Partners mocht ze aan de noden van deze tijd aanpassen. In de komende jaren zijn grote renovatiewerken gepland in de winkelwandelstraten (tot 2001, voor een totale investering van 240 miljoen frank), aan de schouwburg en het ontmoetingscentrum van de deelgemeente Marke (in het najaar van 1998, respectieve prijskaartjes 350 en 40 miljoen frank) op de Veemarkt (vanaf 1999, 120 miljoen frank kostprijs), rond de Tacktoren (tot eind dit jaar voor een totaal budget van 60 miljoen frank). Aan dé blikvanger van de nieuwe binnenstad, de Grote Markt, wordt sinds de officiële aankondiging van de plannen duchtig gesleuteld. Boven een nagelnieuwe riolering legt het samenwerkingsverband tussen het Oost-Vlaamse Wegrovan en de West-Vlaamse aannemer Deschamps een nieuw wegdek annex plein aan met grote, parkeervrije zones. In de tijdelijke vereniging is Wegrovan hoofdaannemer en eindverantwoordelijke, de eigenlijke werken worden 50-50 onder de partners verdeeld. Vorige maandag begonnen de kranen weer te graven. De drukke verkeersader die de Grote Markt doormidden kliefde, moet in de komende maanden wijken voor een centraal plein rond de Halletoren in verschillende niveaus, met veel trappen en hellende vlakken, kasseistroken, groene longen, bloembakken en vlaggenmasten. Eind mei is de Leiestraat vernieuwd, vóór de zomer kreeg de kant van de Bank Brussel Lambert en het stadhuis een nieuw kleed. In de komende zestig werkdagen legt het aannemersverband de Graanmarkt opnieuw aan, dan zijn er dertig werkdagen gereserveerd om de aansluiting tussen markt en Doorniksestraat te maken. Voor de aanleg van het plein rond de Halletoren zijn er honderd werkdagen voorzien, vervolgens nog vijftien werkdagen voor de link met Leiestraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat. Kostenplaatje: 91 miljoen frank, plus 24 miljoen aan materialen, geleverd door Wegrovan.